Indonesische president bezoekt Universiteit Leiden

President Joko Widodo werd op 22 april in het Academiegebouw aan het Rapenburg ontvangen door Rector magnificus Carel Stolker en Henri Lenferink, de burgemeester van Leiden. Daarnaast was bij het bezoek ook Jet Bussemaker aanwezig, de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Een grote groep Indonesische studenten verwelkomde de president met de Tanah airku, een traditionele Indonesische hymne. Widodo nam ruim de tijd om de studenten te spreken en met hen op de foto te gaan.

Beeldentuin

Het gezelschap bezocht onder meer de Beeldentuin in het Academiegebouw. Daar staat momenteel een tentoonstelling over het leven van Hoesein Djajadiningrat (1886 -1960). Hij was de eerste Indonesiër die in 1913 in Leiden promoveerde. Het is onderdeel van de lange band tussen Indonesië en de Leidse universiteit die tot op de dag van vandaag voortduurt.

600 alumni

Rector magnificus Carel Stolker dankte de president voor zijn komst. Hij benadrukte de goede samenwerking tussen Indonesië en de Universiteit Leiden, op vakgebieden variërend van geneeskunde tot biodiversiteit en geschiedenis. 'De universiteit heeft meer dan 600 Indonesische alumni. Velen van hen zijn in belangrijke functies in de wetenschap en de politiek terecht gekomen, ook in het land van herkomst. Eén daarvan is Maria Ulfah Santoso. Zij is een Indonesische voorvechtster van vrouwenrechten en de eerste vrouwelijke minister in Indonesië. Zij studeerde af in de Rechtsgeleerdheid in Leiden, en was ook daarin de eerste Indonesische vrouw.'

V.l.n.r. Retno Marsudi (minister van Buitenlandse Zaken), ambassadeur Wesaka Puja, burgemeester van Leiden Henri Lenferink, OCW-minister Jet Bussemaker, president Joko Widodo, rector Carel Stolker.

Samenwerking in het Recht

Prof.dr. Jan Michiel Otto - hoogleraar Recht en Bestuur van ontwikkelingslanden - vertelde over de samenwerking op juridisch gebied. Veel Indonesische promovendi doen in Leiden onderzoek naar constitutioneel recht, bestuursrecht, strafrecht en privaatrecht. Daarbij maken zij onder meer gebruik van de uitgebreide bibliotheekcollectie over Indonesië. Op voordracht van het KITLV is bovendien een leerstoel Recht en Samenleving in Indonesië ingesteld. Veel Leids onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met het Indonesische hooggerechthof en verschillende ministeries.

Maps in the Crowd

Ook maakte Widodo kennis met het project Maps in the Crowd van de Leidse universiteitsbibliotheek. In dat project ontcijferen studenten en liefhebbers historische kaarten van Nederlands-Indië. Door de kaarten – afkomstig uit de collecties van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV) – te digitaliseren, worden ze ontsloten voor gebruik in onderwijs en onderzoek.

Zweetkamertje

Daarnaast ontmoette de Indonesische president een aantal Leidse Indonesië-experts en Indonesische promovendi van PPI Leiden, de studentenvereniging van Indonesiërs. Tot slot bezocht hij het Zweetkamertje, de kamer waar Leidse afgestudeerden, ook uit Indonesië, hun handtekening op de muur zetten na hun buluitreiking. Onder meer de handtekeningen van prinses Beatrix en koning Willem-Alexander sieren de muren.

Feiten en cijfers

Indonesië voor het onderzoek en onderwijs van de Universiteit Leiden van groot belang. De Universiteit Leiden heeft:

• Meer dan honderd bachelor- en master-studenten uit Indonesië en nog eens zo’n 75 promovendi
  • Meer dan 600 Indonesische alumni
  • Een vertegenwoordiging in Jakarta
  • Vanaf volgend jaar op de Leidse universiteitsbibliotheek een Asian Library met een van ’s werelds grootste collecties op het gebied