Ab van der Touw wordt voorzitter Raad van Toezicht

A.F. (Ab) van der Touw (1955) wordt de nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht van de Universiteit Leiden. Minister Jet Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft hem per 1 september 2016 benoemd voor een periode van vier jaar. Van der Touw volgt Nout Wellink op, die vanaf 1 mei 2008 tot 1 september 2016 voorzitter van de Raad van Toezicht is.

Van der Touw is voorzitter van de Raad van Bestuur van Siemens Nederland. Hij studeerde Klassieke talen en Geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Van der Touw heeft affiniteit met het (hoger) onderwijs. Zo was hij onder meer bestuurslid van het Platform Bèta Techniek, dat zich inzet voor meer afgestudeerden (van vmbo tot wetenschappelijk onderwijs) met een bètatechnische opleiding. Daarnaast was hij lid van het Platform Onderwijs 2032 dat staatssecretaris Dekker (OCW) adviseerde over de toekomst en het curriculum van het onderwijs op basis- en middelbare scholen.

Klik hier voor een overzicht van de leden van de Raad van Toezicht.