Wim van Saarloos vicepresident KNAW en hoogleraar Universiteit Leiden

Wim van Saarloos treedt per 1 september 2016 aan als vicepresident van de KNAW. Van Saarloos wordt daarnaast per 1 januari 2017 hoogleraar Theoretische natuurkunde aan de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden en treedt dan terug uit de Raad van Toezicht.

Baanbrekend onderzoek

Wim van Saarloos verrichtte baanbrekend onderzoek in de theoretische fysica, onder meer naar instabiliteit van golffronten en naar granulaire materie. Hij ontving nationale en internationale blijken van erkenning voor zijn wetenschappelijke werk.

Theoretische natuurkunde

Wim van Saarloos (1955) studeerde technische natuurkunde in Delft en promoveerde in 1982 aan de Universiteit Leiden. Tot 1991 werkte hij in de Verenigde Staten bij de AT&T Bell Laboratories. Van 1991 tot 2009 was hij hoogleraar theoretische natuurkunde aan de Universiteit Leiden en van 1997 tot 2009 directeur van het Lorentz Center van die universiteit. In 2010 werd Wim van Saarloos directeur van de Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie (FOM). Sinds 1 juni 2015 geeft hij bij NWO als directeur Transitie vorm aan de interne reorganisatie.