Virtual Reality: binnenkort in het onderwijs aan de universiteit Leiden

Virtual Reality komt steeds dichter binnen handbereik van docenten en studenten. Hoe zou Virtual Reality kunnen bijdragen aan de leerervaringen van uw studenten? Vrijdag 19 februari, kwam een groep van ruim twintig docenten en experts af op een bijeenkomst over deze vraag in Studiecentrum Plexus. Met de lunch wilden de organisatoren (ICTO programma en Online Learning Lab) docenten inspireren en uitnodigen om ideeën te ontwikkelen.

Met een broodje in de hand luisterden de aanwezigen naar de presentaties van Thomas Hurkxkens (videoproducent bij het Online Learning Lab) en Robin de Lange (PhD onderzoeker rond Virtual Reality en onderwijs). Waar Thomas de luisteraars vertelde hoe je video kan inzetten in het onderwijs en wat van zijn ervaringen hiermee met het publiek deelde, nam Robin de luisteraars mee naar de wereld van Virtual Reality. Voordat hij de  resultaten toonde van het Virtual Reality keuzevak dat afgelopen semester plaats vond, ging hij terug de geschiedenis in. Wist u bijvoorbeeld dat het eerste Virtual Reality-apparaat, de Sensorama, al in 1955 werd ontwikkeld?

Iedere aanwezige kreeg een Google Cardboard bril om uit te proberen. Met de bril kunnen 360° filmpjes in Virtual Reality bekeken worden. Ook ging de Oculus Rift bril van Robin langs bij de deelnemers. Al gauw werden spannende ideeën gedeeld, bijvoorbeeld voor toepassingen in het medisch onderwijs en politieke wetenschappen. Bij de afsluiting van de bijeenkomst, kwam de oproep van Marja Verstelle (programmamanager van het ICTO-programma) aan alle aanwezigen om zich bij haar te melden met goede ideeën voor toepassing in het onderwijs, zodat men gezamenlijk op zoek kan naar subsidiemogelijkheden voor de productie. In de komende maanden worden de concretere ideeen met behulp van Online Learning Lab/ New Media Lab en Robin de Lange uitgewerkt. Daarnaast kan iedereen meedingen naar een 360° camera die SURF uitlooft voor goede ideeen voor toepassingen in het onderwijs.

Benieuwd naar mooie voorbeelden van 360 video? Ook als u geen VR bril heeft kunt u 360° video’s bekijken op uw smartphone, bijvoorbeeld deze 360° timelapse van de wedstrijd Ajax- Feyenoord of New York Times’ journalistieke 360° videos.

Hebt u als lezer ook ideeen voor Virtual Reality in onderwijs en/of vindt u het jammer dat u deze bijeenkomst heeft gemist? Neem contact op met Lilian Boerboom. Bij voldoende belangstelling organiseren we een vervolg bijeenkomst. Ook kunt u op 10 maart naar het symposium over Virtual Reality in Scheltema Leiden, dat Robin de Lange organiseert. We zijn benieuwd naar wat Virtual Reality kan gaan betekenen voor het onderwijs.