Ton van Haaften nieuwe Dean Honours Academy

Ton van Haaften is met ingang van 1 maart benoemd tot Dean van de Honours Academy. Hij volgt Willemien den Ouden op, die sinds 1 september 2012 deze functie bekleedde.

Eerdere bestuursfuncties

Van Haaften is hoogleraar Taalbeheersing van het Nederlands. Van 2005-2007 was hij vice-rector magnificus in het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Daarvoor was hij vice-decaan/portefeuillehouder onderwijs in het bestuur van de toenmalige Faculteit der Letteren (1998-2002), en van 2002-2005 decaan van dezelfde faculteit. In de periode 2008-2012 was hij wetenschappelijk directeur van het Pre-University College en van 2011-2016 wetenschappelijk directeur van het Leiden Institute For Linguistics (LUCL).

Adviesfuncties

Naast zijn wetenschaps- en bestuursactiviteiten bekleedt Van Haaften enkele nevenfuncties. Hij is lid van de Adviesraad van de NVAO en door zijn voorzitterschap van de Adviesraad van het Pre-University College is hij ook lid van de Honours Council, een overkoepelende Adviesraad voor het Honoursonderwijs.

Seminar

Van Haaften verzorgt in het Leiden Leadership Programme een seminar 'Leadership en taalgebruik' dat onder meer leiding geven in organisaties met professionals behandelt.