In Memoriam: Prof.dr.mr. Cees Fasseur

Met grote droefenis heeft de Universiteit Leiden kennisgenomen van het overlijden van Prof.dr.mr. Cees Fasseur (11 december 1938 – 13 maart 2016).

Cees Fasseur studeerde in Leiden geschiedenis en rechten en maakte vervolgens als wetgevingsjurist carrière op het ministerie van Justitie. Daarbij verloor hij de geschiedwetenschap niet uit het oog. Hij promoveerde in 1975 in Leiden bij prof.dr. Ivo Schöffer op de geschiedenis van het cultuurstelsel en werd er in 1977 bijzonder hoogleraar Geschiedenis van de Europese Expansie. Van 1986 tot 2001 was hij hoogleraar Geschiedenis van Zuid-Oost Azië.

Cees Fasseur was een gedreven historicus en jurist met een afgewogen oordeel, een betrokken bestuurder, onder meer als decaan van de Leidse Faculteit der Letteren, een inspirerend leermeester van velen en auteur van belangwekkende boeken die de weg naar een groot publiek wisten te vinden. Hij wist eruditie te combineren met humor en relativeringsvermogen en was daarbij een boegbeeld van de Leidse geschiedwetenschap. De Universiteit Leiden gedenkt Cees Fasseur vol bewondering en in dankbaarheid.

Carel Stolker, rector-magnificus en voorzitter van het College van Bestuur
Wim van den Doel, decaan van de faculteit der Geesteswetenschappen