Leidse studenten keren terug in Race of the Classics

Drie jaar ontbrak een Leids team op hét studentenzeilevenement van Nederland, maar 2016 brengt daarin verandering. Team Universiteit Leiden is splinternieuw en nog niet heel ervaren, maar wil best winnen. ‘Als maar niemand de vissen gaat voeren.’

De Rees

Een week lang met twintig medestudenten op een klassiek zeilschip teams van andere universiteiten bestrijden om de koppositie. Tussendoor feesten en nieuwe vrienden maken. Dat is in essentie de Race of the Classics – de Rees voor ingewijden. Vanaf 4 april vindt dit grootste studentenzeilevenement van Nederland plaats, met achttien teams die zeilen van Rotterdam naar Amsterdam. Onderweg doen ze havens in Nederland, België en Engeland aan.

Onzekere oversteek

Als het weer geen roet in het eten gooit. ‘Het is altijd de vraag of de oversteek naar Engeland lukt. Vorig jaar bijvoorbeeld is die uit de route gehaald. De alternatieve route gaat langs de Waddeneilanden’, vertelt Annemarie Hijmans van den Bergh, captain van het Leidse team. Samen met mederechtenstudent Jelmer van Beek en nog achttien Leidse studenten probeert ze momenteel tentamens te combineren met voorbereidingen voor de wedstrijd. Over een week gaan ze aan boord van schip Tecla en zullen ze zich een week lang volledig onderdompelen in de race.

Team Universiteit Leiden

De aanzet tot het nieuwe Leidse team kwam vanuit de zeilcommissie van Minerva, vertelt Hijmans van den Bergh, maar het uiteindelijke team bestaat zeker niet alleen uit Minervanen. Zo doen er ook leden van Augustinus mee en is Van Beek lid bij roeivereniging Njord. Van Beek: ‘Het is ook de bedoeling van de organisatie dat het team van de stad is, niet van één vereniging.’ Des te beter, vindt hij, want hij kijkt er vooral uit veel andere zeilers te leren kennen.

De teamfoto van het Leidse team, met op de vierde positie van de bovenste rij Annemarie Hijmans van den Bergh en op de derde positie van de onderste rij Jelmer van Beek.

Twintig nieuwe vrienden

Het Leidse team heeft al veel geborreld ter kennismaking. Voor de band met andere teams organiseert iedereen voorafgaand aan de race in de eigen stad feesten. Hijmans van den Bergh: ‘Contact maken gaat heel makkelijk, je merkt dat iedereen echt open staat voor vriendschappen.’ Van Beek: ‘Dat heb ik eigenlijk alleen nog maar meegemaakt tijdens El Cid, dat iedereen er zo open in staat. Ik hoop dat ik na de race twintig nieuwe vrienden heb.’

Vissen voeren

Zowel Hijmans van den Bergh als Van Beek zijn ervaren zeilers – Van Beek is zelfs wedstrijdzeiler en was lid van het Nederlandse zeilteam. De meeste van hun teamgenoten hebben ook zeilervaring, maar niet allemaal even veel. ‘En één lid heeft zich aangemeld toen hij toevallig bij een borrel van ons was en compleet  enthousiast werd over de race. Hij heeft helemaal geen ervaring’, vertelt Van Beek. Het is dan ook spannend hoe de bemanning de eventuele oversteek naar Engeland gaat doorstaan. ‘Een deel kan zeeziek worden, of de vissen voeren, zoals wij zeggen’, grijnst Van Beek.

Fanatieke bemanning

Of ze kans maken om te winnen vinden de twee daardoor lastig inschatten. Hijmans van den Bergh: ‘Ons schip Tecla staat wel bekend om zijn fanatieke bemanning, hebben we gehoord van oud-deelnemers op de feesten.’ Behalve de twintig studenten zijn op het schip ook een kapitein en drie vaste bemanningsleden aanwezig. De student-bemanning zal diensten van 6 uur op, 6 uur af draaien.

Nuchter blijven

Ontspanning is er tussendoor ook in de vorm van een feest in elke havenplaats. Tijdens het varen is alcohol strikt verboden, en bij elk feest moeten altijd twee bemanningsleden nuchter blijven. Hijmans van den Bergh: ‘Er is nogal een gat tussen wal en schip. Zij moeten erop letten dat daar niemand in verdwijnt’, licht Hijmans van den Bergh toe.

Onvergetelijke ervaring

De race belooft hoe dan ook een onvergetelijke ervaring te worden. Hijmans van den Bergh: ‘Vooral de start moet een groots gezicht zijn, met twintig klassieke schepen vlak bij elkaar.’ Van Beek: ‘Iedereen gaat dan strijden om het beste plekje, dat moet echt spectaculair zijn.’ Ook voor hem als ervaren zeiler is het verloop race nog spannend, vertelt hij, ‘Ik heb nog niet veel ervaring met zulke grote schepen.’ En na afloop? ‘Ik hoop dat dan een deel van het team dan net als ik verliefd is geworden op de watersport.’

Foto boven: Thomas van Ardenne