Het aansturen van motivatie bij de politie

Op 19 januari was het Leiden Leadership Programme (LLP) op bezoek bij de politie. Hier gaf Menno Mennes, de programmadirecteur van het LLP, tijdens de eerste P!T (Politie in Transitie)-sessie een training over Management van Motivatie aan de Operationele Experts (OE’s) van de opsporing van de Regionale Eenheid Den Haag.

P!T organiseert dit jaar de P!T-sessies met als doel de kwaliteit van de opsporing van de Regionale Eenheid Den Haag te optimaliseren. Hierbij stond de eerste sessie in het teken van Management van Motivatie.

Objet d'Art experiment

Na een inspirerende introductie van het diensthoofd van Dienst Regionale Recherche, Coen Hoefnagel, mocht Mennes zijn Management van Motivatie theorie uitleggen aan de OE’s. Hij schatte al snel in dat de operationele experts meer doeners zijn dan denkers. Dus nadat Mennes kort vertelde over zijn onderzoek naar motivatie en de belangrijkste resultaten deelde uit jarenlang onderzoek zei hij: ‘We gaan nu niet meer lullen, maar poetsen’. Waarna de deelnemers aan de slag gingen met het Objet d’Art experiment.

Bij dit experiment maken de deelnemers een kunstvoorwerp en geven ze elkaar er vervolgens feedback op. Het was een prachtig gezicht om OE’s bezig te zien met het transformeren van schuimballen, kralen, spelden en opplakogen in bijzondere tropische vissen. Het produceren van deze vissen had voor de deelnemers als doel het inzichtelijk maken van hun eigen motivatie en hoe ze hun eigen motivatie en die van anderen kunnen optimaliseren. Na het Objet d’Art experiment werd behandeld hoe je anderen excentriek en intrinsiek aan kunt sturen.

Een van de OE's over de training: 'Ik heb écht een leuke en leerzame middag gehad! Mijn complimenten voor de keuze van de spreker en ook leuk dat Coen er de hele middag bij bleef!'

Gamestorm

Als laatste oefening kregen de OE's van de P!T organisatie diverse problematieken omtrent motivatie voorgelegd die ze tijdens een gamestorm in groepjes moesten oplossen. De korte intensieve samenwerking tijdens de gamestorm met OE’s onderling leverde inspirerende en verfrissende perspectieven op. De gamestorm werd afgerond door een elevator pitch per groep. De beste pitch zal nog worden uitgekozen door Coen Hoefnagel en zijn team, worden uitgewerkt en tijdens de volgende P!T-sessie worden besproken.