Universiteit Leiden

nl en

Gezocht: jonge doortastende academici voor Nationale DenkTank

Oplossingen bedenken voor maatschappelijke kwesties én ze realiseren. Studenten, pas afgestudeerden en promovendi kunnen weer solliciteren voor een plaats in de Nationale DenkTank.

Onderwijs van de toekomst

Het mes snijdt aan twee kanten bij de Nationale DenkTank: academici duiken de weerbarstige praktijk in en de maatschappij heeft baat de projecten die ze bedenken en uitvoeren. Ieder jaar buigen twintig nieuwe studenten, pas afgestudeerden en promovendi uit heel Nederland zich over een maatschappelijk vraagstuk. In 2016 is dat: hoe kan het talent van de individuele scholier en student beter tot bloei komen en hoe kan het onderwijs meer aansluiten op de veranderende samenleving en arbeidsmarkt? De aanmeldingsperiode start op 14 maart en eindigt op 17 april.

Vaardigheden scholieren versterken

Leids alumnus en oud-deelnemer Job Kahmann kan deelname iedereen aanraden. In 2014 studeerde hij af in Literatuurwetenschappen. Hij wilde graag verder kijken dan alleen zijn eigen vakgebied en solliciteerde met succes op een plaats. Kahmann zette met andere deelnemers een project op om kinderen van witte, gemengde en zwarte basisscholen met elkaar te laten samenwerken. Kahmann: ‘Segregatie naar afkomst is een gegeven in het Nederlandse onderwijs. Terwijl van scholen verwacht wordt dat hun leerlingen burgerschapsvaardigheden ontwikkelen. Volgens ons is het dan wel nodig dat ze eerst scholieren uit de hele maatschappij leren kennen. Daarom organiseren we een challenge waarin samenwerking centraal staat.’

Job Kahmann presenteert zijn project.

Teamgeest

Samen met andere deelnemers ontwikkelde Kahmann dit educatieve project voor leerlingen van groep 7 en 8 van de bassischool. Op dit moment wordt hard gewerkt aan het rondkrijgen van de financiering. Als dit lukt gaan kinderen van zwarte, gemengde en witte scholen samen in de bibliotheek een skelter bouwen. In de finale strijden de scholierenteams tegen elkaar. 'Winnaar is het team dat het beste kan samenwerken’, aldus Kahmann.

Gezamenlijk belang

Wat heeft Kahmann geleerd van zijn deelname aan de Nationale DenkTank? ‘Het was heel leerzaam. Je kunt een goed idee hebben, maar de vraag is vervolgens hoe je mensen om een idee schaart zodat het ook werkelijk wordt uitgevoerd. De kunst is er een gezamenlijk belang van te maken en bedrijven en instellingen daarvan te overtuigen. Vooraf hebben we heel veel gesprekken gevoerd. Want eerst moet je goed inventariseren wat kinderen en scholen zelf willen.’ 

Wetenschappelijk onderzoek

Kahmann heeft er inmiddels een betaalde opdracht aan overgehouden: hij is projectleider van de pilot geworden. ‘Als de financiering rondkomt kunnen we de pilot in april starten. De openbare bibliotheek in Delft en vier enthousiaste scholen zijn bereid om er een succes van te maken. Bovendien willen twee wetenschappers de effecten van het programma onderzoeken.’

(LvP)

 

 

Selectieprocedure

Deelname aan de Nationale DenkTank vergt vier maanden fulltime beschikbaarheid. De eerste selectie vindt plaats op basis van CV, cijferlijsten van vwo en wo plus een korte schriftelijke motivatie. De aanmeldingsperiode start op 14 maart en de deadline voor aanmelding is 17 april. De DenkTank 2016 loopt van 15 augustus tot en met 16 december 2016.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.