Over passie en de weg van het hart

‘Volg in het leven je passies en doe daar geen concessies aan. Alleen dan kun je zijn wie je bent en daar word je erg gelukkig van.’ Zegt alumnus Theodor van der Lans.

Docu's

Theodor van der Lans (1959) heeft niet alleen een passie, hij vertelt er ook gepassioneerd over. Die passie is filmen. Van der Lans vlogt (bloggen met filmbeelden) over regionale actualiteiten (Delft-Den Haag, zijn habitat) en maakt documentaires over diverse onderwerpen die hij op diverse sociale media publiceert waaronder YouTube. Bijvoorbeeld Onbegrensde Liefde, over Agneta van Marken, de echtgenote van de grondlegger van de Koninklijke Nederlandsche Gist- en Spiritusfabriek, en De Overval over een man die de verkeerde keuzes maakte en bijna tien jaar in de gevangenis zat. Wat beweegt hem nu?

Theodor van der Lans

Commercials

De vlogs bevatten human interestfilmpjes van enkele minuten die hij ook via social media verspreidt. Het gesprek over de passie voor het filmen is al even aan de gang als de vraag opkomt dat het niet helemaal klinkt als een verdienmodel. Terwijl een mens toch ergens van moet eten. Dan vertelt Van der Lans dat hij ook commercials maakt voor ondernemingen, bedrijfsfilms die op verschillende manieren voor reclamedoeleinden kunnen worden ingezet.

Frankrijk

‘Filmen is mijn eerste liefde, ik was er op de middelbare school al mee bezig. En ben dat altijd blijven doen. Ik heb nog het echte handwerk gedaan van het snijden en monteren van beeld en geluid apart.’ Eigenlijk had Van der Lans naar de Filmakademie gewild, maar hij vond zijn stiefvader, met wie de relatie niet best was, op zijn weg. ‘Die ging meteen voor mijn carrière liggen: Jij zal nooit bereiken wat mijn kinderen hebben bereikt!’ Maar ik kom altijd waar ik zijn wil, al is het via een omweg.’ In plaats van naar Amsterdam, vertrok hij naar Frankrijk. Bijna drie jaar woonde en werkte hij er. Hij plukte er druiven, werkte als animateur – kinderbegeleider – in vakantiekampen en liet ondertussen de Franse taal en cultuur zijn haarvaten binnenstromen. ‘Ik beschouw mezelf als 49% Frans’, zegt hij hierover. ‘Ik denk zelfs nog steeds in het Frans.’

Wie: Theodor van der Lans, gehuwd, twee kinderen
Studie: empirische sociologie (1984-1989)
Vereniging: geen lid
Favoriete plek in Leiden: eerst de Bruine Boon, dat was vlak bij de faculteit  - toen nog op het Stationsplein later café het ’t Gerecht’ vanwege de Belgische bieren en vooral de adembenemend mooie vrouw van barman Martin

Human resource

Van der Lans besloot na terugkomst het filmen als hobby te houden en studeerde in Leiden af in de empirische sociologie bij Cees Schuyt. Op 3 november 1989, zo weet hij heel precies. Op zijn 29ste. Na zijn afstuderen kwam Van der Lans in de gezondheidszorg terecht, bij een intramurale koepel, waar hij beleidsadvies gaf. Toen de P&O-functionaris met zwangerschap ging, kreeg hij het verzoek dat werk er tijdelijk bij te doen. En voor hij het wist had zijn loopbaan een afslag genomen: hij kwam in de human resources terecht. ‘Dat kwam denk ik omdat ik een goed oog had voor de ontwikkelingsmogelijkheden van mensen en voor talent.’ In 2000 stapte Van der Lans over naar het bedrijfsleven, naar VolkerWessels, een enorm bouwbedrijf waar 140 subbedrijven onder vallen. Vervolgens, in 2010, begon hij voor zichzelf als consultant in de bouw en de industrie. Maar het was crisistijd en de bouw was vooral bezig te overleven. Van der Lans’ bedrijfje NuPeople redde het na ruim drie jaar niet. ‘Jammer’ zegt hij. ‘Maar er komen vervolgens andere dingen op je pad die dan weer beter bij je passen.’ Eindelijk besloot Van der Lans met  zijn eerste liefde zijn brood te gaan verdienen. De commercials maakt hij met zijn nog jonge bedrijf Lansalot NuMedia Productions.

Theodor in 1989

In Leiden interviewvaardigheden geleerd

Ergens aan het begin van het gesprek vertelt Van der Lans dat hij weliswaar geen lid van een studentenvereniging was maar niettemin regelmatig bij Augustinus kwam. ‘Ja, dat ging makkelijk, nog steeds kom ik overal binnen’, stelde hij. Een opmerking om op terug te komen. ‘In mijn studie heb ik geleerd contact te maken op een zinvol niveau.  Je deed heel veel onderzoek en dat gebeurde vaak op grond van semi-gestructureerde interviews. Daar leerde je diverse interviewtechnieken voor. Tijdens dat leerproces kreeg je heel veel feedback. Ik heb daar tot op de dag van vandaag veel plezier van. Daarnaast maak ik van mezelf uit erg makkelijk contact, ik kan met iedereen omgaan. Het maakt niet uit of het een wethouder is, Jan met de Pet of een bedrijfsdirecteur. Iemand heeft me wel eens een sociale kameleon genoemd. Dat kun je dan weer niét leren. Het heeft me wel ver gebracht.’

Levensfilosofie