Koninklijke onderscheiding voor Frans Los

Drs. Frans Los, beleidsmedewerker onderzoek bij de directie Academische Zaken, is bij zijn pensionering op donderdag 28 januari benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau.

Los ontving de onderscheiding uit handen van de burgemeester van zijn woonplaats Oegstgeest. Hij kreeg het lintje onder meer vanwege zijn nooit aflatend enthousiasme in zijn werk bij de Universiteit Leiden; hij werkte er 42 jaar, sinds zijn afstuderen 1973 in Leiden in de organisatie- en arbeidspyschologiepsychologie. Daarnaast werd hij geroemd om zijn politieke en culturele betrokkenheid in Oegstgeest.

Vlot proces

Sinds 1998 werkte hij als beleidsmedewerker bij de universitaire dienst die verantwoordelijk is voor het onderzoek- en wetenschapsbeleid. Een goed en vlot verlopend proces stonden bij Los altijd voorop. Het is dan ook niet voor niets dat hij regelmatig gevoelige dossiers kreeg toebedeeld.

Bachelor en master

In de jaren 1999-2001 speelde los Los een hoofdrol in de transitie naar het bachelor/mastersysteem. Daarin liep de Universiteit Leiden voorop in Nederland. Dankzij Los' professionele handelwijze en zijn grote inzet is dit proces binnen enkele jaren tot een goede afronding gekomen.

Profilering

De mening van Los was vaak leidend voor de keuze die de universiteit maakte. Zo betekende hij sinds 2009 veel voor de profilering van de Universiteit Leiden. Ook andere strategische documenten waren bij Los in goede handen. Zo stond hij aan de wieg van het Instellingsplan 2010-2014 en de reactie op de Strategische Agenda van het Ministerie van OCW van 2012.

Valorisatie

De laatste jaren zocht Los nadrukkelijk naar samenwerking en interactie met lokale en regionale maatschappelijke partijen. ‘Valorisatie’ werd het codewoord. 'Kansen voor West' en het programma Economie071 zijn succesvolle voorbeelden van de ontwikkeling van een regionale kennisinfrastructuur.