Ervaringen uitgewisseld tijdens Honours College Fair

Op maandag 18 januari vond op de Sterrenwacht de Honours College Fair plaats. Geïnteresseerde studenten konden er aan proefcolleges deelnemen, informatiebijeenkomsten bijwonen en Honours-studenten vertelden er over hun ervaringen. Nieuwe studenten moesten wellicht wennen aan de route naar de Sterrenwacht, die door bouwwerkzaamheden tijdelijk omgeleid is. Maar met behulp van blauw-witte ballonnen, gezellige 'weg-wijsstudenten' en genoeg bordjes bereikte iedereen de Fair en brak een interessante middag aan.

Oriënteren op de informatiemarkt
Marjolein Kerstjens (19, Life Science & Technology)

Na binnenkomst kwam je al snel op de informatiemarkt terecht. Alle disciplines en richtingen waren er vertegenwoordigd en studenten laten zich informeren over het Honours College. Patrick Gerritsen (24, Japanse studies en HBO fysiotherapie) wint er informatie in over een extra bachelor. “Naast mijn huidige studies heb ik nog ruimte voor extra vakken. Het studeren in kleine groepen spreekt me aan, zo'n netwerk kan nooit kwaad. Ook de extra vermelding op mijn diploma spreekt mij natuurlijk aan.” Vervolgens de terugkerende vraag: 'wil je je verdiepen of verbreden?' Gerritsen twijfelt geen seconde. “Ik wil mijn kennis gaan verbreden, bijvoorbeeld met Chinees als extra taal.”

Sommige studenten zijn er minder zeker van dat ze het Honours College kunnen gaan volgen. “Ik heb elke dag al van negen tot vijf college in Delft”, legt Marjolein Kerstjens (19, Life Science & Technology) uit. Ze krijgt vaak het advies om er 'dan nog maar eens goed over na te denken, zodat het niet te druk wordt'. Ze laat zich echter niet zomaar uit het veld slaan. “Ik kan het natuurlijk ook gewoon gaan doen, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.” Verhuizen naar Leiden zou het een stuk makkelijker maken, maar dat is geen optie: “Daarvoor is Delft veel te leuk”, zegt ze lachend.

Naast de informatiemarkt, zijn er ook proefcolleges en informatiebijeenkomsten van de verschillende richtingen. Febe Smits (21, Geneeskunde) is student aan het Honours College en staat voor een zaal met geïnteresseerde geneeskundestudenten. “In de bachelor hoorde ik vaak interessante dingen, waarna de docent er 'maar dit hoef je niet te weten, hoor' aan toevoegde. Precies op dat moment komt Honours College om de hoek kijken.” Binnen het Honours-programma opereer je volgens haar aan de grenzen van de wetenschap. “Dat is wat ik in de bachelor miste en wat ik hier juist ben gaan doen.”

Georg Huppertz (17, Wis-, Natuur- en Sterrenkunde)

Afgezien van de extra wetenschappelijke activiteiten, zijn veel studenten ook in het uiteindelijke Honourscertificaat geïnteresseerd. “Het draait tegenwoordig meer om titels dan om de werkervaring”, denkt Georg Huppertz (17, Wis-, Natuur- en Sterrenkunde). Daarnaast wil hij de ervaringen die hij eerder tijdens het Pre-University-traject heeft opgedaan, voort gaan zetten binnen het Honours College. “Je kunt hier bewust kiezen voor vakken die je interesseren, en die stof vervolgens op je eigen tempo tot je nemen. Dat vind ik fijn.”

Willemien den Ouden (Dean Honours Academy) is erg te spreken over de Fair. “Het is fijn dat alle trajecten zich hier samen kunnen presenteren, op die manier zien studenten dat er veel meer is dan alleen de trajecten van hun eigen faculteit.” Ze is ook tevreden over de manier waarop er met de bouwwerkzaamheden rondom de Sterrenwacht is omgegaan. “Het was wel een logistieke uitdaging, maar gezien de drukte heeft iedereen het kunnen vinden.” Ook bij de hamburgerkraam die buiten staat is het vol. “Dat is een goed teken. We organiseren deze bijeenkomst rond etenstijd, dan moeten we er natuurlijk wel voor zorgen dat men niet verhongert.”

Hounours-student Bas ten Haaf (18, Natuurkunde) staat in de rij voor de hamburgertent en legt uit waarom hij vandaag voorlichting geeft. “Voor nieuwe studenten is het vaak lastig in te schatten hoe alles hier precies werkt. Door mijn eigen ervaringen met hen te delen, weten ze beter wat ze kunnen verwachten.” En zijn er rond etenstijd altijd hamburgers op het Honours College? “Nou, zo luxe is het hier normaal nou ook weer niet hoor”, zegt hij lachend.

(Artikel IJsbrand Terpstra / Foto's André van Haasteren)

Ontvangst bij de HC Fair