Universiteit Leiden

nl en

Studentenverenigingen versterken band met Leidse gemeenschap

De vijf grote Leidse studentenverenigingen gaan jaarlijks twee evenementen op het gebied van cultuur & kennis organiseren voor de Leidse gemeenschap. De Gemeente Leiden, de Plaatselijke Kamer van Verenigingen en de betrokken verenigingen hebben daartoe op 10 december 2015 een convenant getekend.

Denktank en cultuurkaart

Het convenant is uitgewerkt in het plan Student en Stad. Daarin staat niet alleen dat de studentenverenigingen evenementen gaan organiseren, ook dat studenten gaan meedoen aan een denktank: de hersens gaan kraken voor mogelijke oplossingen van beleidsvraagstukken van de gemeente Leiden en Leiden Marketing. Ook krijgen studenten een cultuurkaart waarmee ze culturele instellingen kunnen bezoeken.

Student en stad versterken elkaar

Alderik Oosthoek, voorzitter Plaatselijke Kamer van Verenigingen, ziet de samenwerking als een verrijking van de stad en het studentenleven. ‘We kunnen nu echt laten zien dat student en stad elkaar juist versterken. Door grote maatschappelijke evenementen op te zetten voor Leiden laten studentenverenigingen zien wat zij concreet aan onze stad toevoegen.’

Studenten zitten in het Leidse DNA

Wethouder Robert Strijk, die studentenzaken in zijn portefeuille heeft, noemt een voorbeeld van een evenement. ‘Denk aan een Open Huizen Dag van de verenigingen voor alle Leidenaren. Studenten zijn al eeuwen onderdeel van onze stad. Ze zitten als het ware in het DNA van Leiden. Met jaarlijks 7.000 nieuwe studenten en ruim 30.000 in totaal, houden ze de stad dynamisch en jong. Deze samenwerking zorgt ervoor dat er een betere verbinding tot stand komt tussen de studenten en de stad.’

Een stap verder in stadspromotie

De directeur van Leiden Marketing, Martijn Bulthuis, is eveneens blij met de samenwerking. ‘Leiden, Stad van Ontdekkingen, is een prachtstad om te studeren. Met onze historische binnenstad, dertien musea die Leiden de hoogste museumdichtheid van Nederland geven, de oudste Universiteit van Nederland, maar liefst zestien Nobelprijswinnaars en een succesvol Leiden Bio Science Park, positioneert Leiden zich als internationale cultuur– en kennisstad. Dat is met een reden. We zijn een stad van talenten en die willen we graag voor onze regio inzetten en behouden. Samen met de studentenverenigingen gaan we een stap verder in onze stadspromotie.’

Leidsche Plein

Het partnerschap is op 10 december in het bijzijn van bijna 200 stadspartners door alle betrokken partijen beklonken tijdens  Leidsche Plein XXL, de 30 ste netwerkbijeenkomst van Leiden Marketing. De vijf Leidse studentenverenigingen die meedoen zijn Minerva, Augustinus, SSR-Leiden, Catena en Quintus.

(CH)

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.