Vier korte films over vier eeuwen vrijheid aan de Universiteit Leiden

Vier video’s vertellen het verhaal van de geschiedenis van de Universiteit Leiden. Op 2 november gingen de films in première tijdens het Leidse Filmfestival.

Lustrum

Historicus Willem Otterspeer vertelt in Vier eeuwen vrijheid over de bewogen geschiedenis van de universiteit.

De vier korte films, getiteld Vier eeuwen vrijheid, zijn gemaakt ter ere van het lustrum van de Leidse universiteit die dit jaar 440 jaar bestaat. De films nemen de kijker in vogelvlucht mee langs de rijke geschiedenis. Willem Otterspeer, hoogleraar Universiteitsgeschiedenis, belicht in de films de hoogtepunten van meer dan vier eeuwen vrijheid.

Vrijheid

De films vertellen het verhaal van de Universiteit Leiden, opgericht in 1575, als bolwerk van vrijheid en een plaats van vrije wetenschap. Vrijheid van Spaanse overheersing ten tijde van de oprichting door Willem van Oranje. Vrijheid van onderzoek in de eeuwen die volgden en vrijheid van onderdrukking tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Otterspeer

De films zijn geïnspireerd op de bondige geschiedenis die Otterspeer over de 440-jarige universiteit schreef: Edele, lieve, wijze, bijzondere. In de films neemt Otterspeer de kijker mee langs bijzondere locaties in Leiden, onder andere het Academiegebouw, de Pieterskerk, de Universiteitsbibliotheek, de Hortus botanicus, bij Minerva en in musea als Boerhaave en Volkenkunde.

Beroemde namen

Scaliger, Jan van Hout, Boerhaave, Thorbecke, Kamerlingh Onnes, Einstein, Huizinga, Cleveringa: veel namen van beroemdheden en geleerden komen voorbij in de films. Wat bond hen aan de Universiteit Leiden en wat (ver)bindt ons als universiteit na al die eeuwen?

Verhalen visualiseren

De films zijn gemaakt door het Centre for Innovation van de Leidse universiteit. Regisseur Thomas Hurxkens (werkzaam bij het Online Learning Lab) heeft twee doelen voor ogen. ‘Ik wil op de eerste plaats de bijzondere geschiedenis van de universiteit laten zien en de kijker deze ook laten ervaren. En daarbij hoop ik dat de films inspireren om vaker wetenschappelijke kennis in beelden te vertellen ten behoeve van het onderwijs.’

Kennis vertalen

De films Vier eeuwen vrijheid zijn geproduceerd door het Centre for Innovation van de Leidse Universiteit. Regie: Thomas Hurkxkens, camerawerk: Dennis Lubbers, montage: Daan Wijdeveld.

De universiteit is hier zelf al volop mee bezig. Hurxkens: ‘Bij het Centre for Innovation wordt gewerkt aan Massive Open Online Courses (MOOCs) die een wereldwijd publiek bedienen. Docenten vertalen in een MOOC hun wetenschappelijke kennis naar video, animaties en andere (nieuwe) media. De films zijn een illustratie van wat er mogelijk is wanneer technieken van tv en uit documentaires gebruikt worden in het onderwijs.’

Regie: Thomas Hurkxkens, camerawerk: Dennis Lubbers, montage: Daan Wijdeveld.

Zie ook

Boek Willem Otterspeer: Edele wijze lieve bijzondere