Veel indrukken op een massaal bezochte Open Dag

Het wemelde zaterdag 17 oktober van scholieren en ouders met plattegrondjes en opleidingsbrochures. Een recordaantal bezoekers - ruim 11.000 - kwam naar de Open Dag om kennis te maken met de bacheloropleidingen van de Universiteit Leiden.

Maar liefst 120 opleidingspresentaties

Verspreid over zeven locaties konden zij maar liefst 120 opleidingspresentaties bijwonen om meer te weten te komen over het studieaanbod van de Universiteit Leiden. In de Hooglandse Kerk was er een informatiemarkt waar alle opleidingen zich presenteerden.

Bezoekers van de informatiemarkt in de Hooglandse Kerk

Vragen stellen

Wouter van Tol (16 jaar, 5 gymnasium) uit Leiden heeft zijn moeder Anja Steenbekkers meegenomen om informatie in te winnen over Natuurkunde. ‘We zijn net bij de presentatie van Natuurkunde in de Sterrewacht geweest. Ik weet al dat ik Natuurkunde wil studeren maar ik twijfel nog tussen de Universiteit Leiden en de TU Delft. Ik wil nog naar de open dag in Delft zodat ik de studies kan vergelijken’, vertelt Wouter.

De informatiemarkt heeft voor beiden al veel vragen opgehelderd. ‘De informatiemarkt laat goed de hele breedte van het studieaanbod in Leiden zien’, vindt Anja. ‘Ik heb gelijk ook wat brochures meegenomen van China en Japan Studies voor mijn dochter. We hebben veel vragen gesteld aan docenten en studenten. Zij konden veel vertellen over de verschillen tussen Delft en Leiden en de studielast. Dat maakt het voor een scholier als Wouter duidelijker wat hij kan verwachten. Een studie Natuurkunde is natuurlijk iets heel anders dan Natuurkunde op de middelbare school.’

Wouter van Tol en zijn moeder Anja Steenbekkers. Wouter: 'Ik weet al dat ik Natuurkunde will studeren.'

Studenten delen ervaringen

Aysenur Ozturk (18 jaar, 6 vwo) uit Rotterdam is met haar vriendinnen op pad. ‘Plan A is Geneeskunde. Ik wil graag kinderarts worden, maar dan moet ik wel ingeloot worden. Lukt dat niet, dan is plan B Bio-Farmaceutische Wetenschappen’, legt ze uit.

In haar handen heeft ze de brochures die ze tot nu toe verzameld heeft. ‘Vandaag wil ik een beter beeld krijgen van deze studies. Ik heb daarom veel informatie verzameld en met studenten gesproken. Ik was benieuwd naar hun ervaringen. Ik weet nu beter wat me te wachten staat.’ Aysenur weet vrijwel zeker dat Leiden haar toekomstige studentenstad is. ‘Ik vind het een mooie stad. Het is minder druk dan bijvoorbeeld Amsterdam maar het is wel een echte studentenstad en er is zo te zien genoeg te beleven.’

Aysenur Ozturk: 'Ik wil graag kinderarts worden.'

Cultureel voorproefje

Buiten, op het plein voor de Hooglandse Kerk, schalt ondertussen livemuziek uit de boxen. Het plein is dit jaar omgedoopt tot de culturele hotspot ‘De Fusie’ (naar de gemeenschappelijke huiskamer in een studentenhuis). Leidse evenementen geven de scholieren alvast een voorproefje van wat ze in huis hebben.

Frank Parlevliet, verantwoordelijk voor de bachelorwerving: ‘We wilden daarom laten zien dat Leiden meer te bieden heeft dan Leidens Ontzet. Er worden allerlei activiteiten voor en door studenten georganiseerd, zoals het studentenkamerfestival Stukafest, Summerjazz, Werfpop en Leiden International Film Festival (LIFF). ’

De TukTuks staan klaar.

De sfeer proeven

Wie Leiden alvast wat beter wil leren kennen kan in een bootje door de grachten en singels varen, een ritje in een TukTuk maken of tijdens de stadswandeling met studenten alvast de sfeer proeven. Dat laatste leek Max Ekering (17 jaar, 6 gymnasium) uit Bloemendaal een goede manier om samen met zijn vader Leiden te leren kennen. En gelukkig is het gestopt met regenen.

De eerste stop is de Burcht, een symbool voor de stad van waar je uitzicht hebt over de hele stad. ‘Mijn voorkeur gaat uit naar Rechten’, vertelt Max ondertussen. ‘Ik weet vrij zeker dat het Leiden wordt. Ik zie mezelf hier wel rondlopen.’ Volgende week heeft hij nog een meeloopdag. ‘Ik vind het nog best lastig om de andere universiteiten waar ik geweest ben uit te sluiten. Ik denk dat een meeloopdag me een nog beter beeld kan geven van de studie.’

Max Ekering (met vader): 'Ik zie mezelf hier wel rondlopen.'

Meelopen of proefstuderen?

Wil je ook een dagje meelopen of Proefstuderen? Dat kan! Je kunt eind november een dagje Proefstuderen. Je neemt actief deel aan hoor- en werkcolleges, doet mee aan practica en maakt kennis met studenten en docenten. Kijk voor het  programma van de opleiding van jouw interesse op de website. Tijdens een meeloopdag neemt een student je mee op sleeptouw. Kijk op de website wanneer er meeloopdagen zijn bij de studie waar jij je verder in wilt verdiepen.

Deze Open Dag gemist?

Niet getreurd. Op zaterdag 5 maart 2016 is er weer een Open Dag!

19 oktober 2015 / V. Blansjaar)