Stop de sluipstroom!

Apparaten loskoppelen die stiekem stroom slurpen, gordijnen áchter de verwarming en douchen met een waterbesparende douchekop. De studenten die meedoen aan de Student Energy Race krijgen tips die iedereen met hart voor het milieu en de beurs zou moeten toepassen.

Gebruik waterbesparende douchekop

'Wat kost een douchebuurt van acht minuten?', vraagt bespaaradviseur Neeldert van Laar aan vier bewoonsters van de Jan van Goyenkade 5. Tijdens een workshop op 12 november in hun karakteristieke pand probeert hij de dames energiewijzer te maken. Het antwoord valt tegen: ongeveer 45 eurocent per keer en dat bedrag loopt in dit huis al snel hoger op, de dames vermoeden dat ze meestal langer onder de douche staan. ‘Dan moeten we kouder gaan douchen’, antwoordt een huisgenote. Gelukkig heeft Van Laar een goede tip: schaf een waterbesparende douchekop aan. Die kun je kopen vanaf zo’n 15 euro en zorgt voor zo'n 30 procent minder water-en energieverbruik.

Neeldert van Laar toont het energieverbruik van de bewoonsters.

Workshops

De acht bewoonsters van Jan van Goyenkade 5 zijn door studentenhuisvester DUWO uitverkoren om mee te doen aan de energiewedstrijd. Hun energierekening is niet torenhoog, maar zoals bij elk huis is er ruimte voor verbetering. De studentes doen graag mee om geld te besparen, want de servicekosten drukken flink op hun budget. Elk deelnemend huis krijgt een workshop met bespaartips.

Stop de sluipstroom

Van Laar kijkt kritisch rond in de kamer van een van de bewoonsters en gaat alle apparaten langs. Bij veel apparaten, zoals de televisie en de lampen, zit de stekker in het stopcontact. Maar hoewel de apparaten op dat moment uitstaan, verbruiken ze wel degelijk stroom. Het is sluipstroom, waarschuwt hij. In een gemiddeld huishouden beslaat sluipstroom maar liefst 12 procent van de energierekening. De bewoonsters schrikken ervan en maken direct goede voornemens: na gebruik direct de stekker eruit uittrekken of een contactdoos met een aan/uitknop aanschaffen.

Wat voor lampjes zitten er in de kroonluchter?

Ledlamp beter dan spaarlamp

‘Wat voor lampjes zitten er in de kroonluchter. En in die schemerlamp?’, vraagt Van Laar. De een heeft een spaarlamp, de ander een ouderwets peertje dat maar liefst vijf keer meer stroom verbruikt dan de spaarlamp. En nog beter, zo zegt Van Laar, zou een ledlamp zijn. ‘Die is achter keer zuiniger dan een gloeilamp en is als afvalproduct minder verontreinigend.’

Koop geen 'goedkope' stroomslurpende apparaten

Het studentenhuis Herengracht 41-43 in Leiden was de winnaar van 2014/2015. De bewoners bespaarden 58%. Foto: DUWO

De bespaaradviseur wijst hen ook op stroomslurpende apparaten als de waterkoker en de ijskast. Check voor aankoop eerst het vermogen van een apparaat raadt hij aan. Goedkope apparaten hebben vaak een groot vermogen dat is uitgedrukt in het aantal watt. Deze apparaten verbruiken veel energie en jagen de kosten enorm op. Energiezuinige apparaten verdienen hun hogere aanschafkosten dus vaak terug door aanzienlijk lagere verbruikskosten.

Sluit de deuren

Een andere hoge kostenpost kan de verwarming zijn. Een groot, slecht geïsoleerd huis warm houden kost bij vrieskou al snel 40 euro per dag. In krappe studentenkamers staat vaak de bank tegen de verwarming. Van Laar somt een heel rijtje tips op: houd minstens 20 centimeter afstand, hang de gordijnen áchter de verwarming, gebruik tochtstrips en sluit alle deuren! ‘Wel ongezellig’, zegt iemand. ‘We kunnen ook warme truien aan doen.’

(17 november 2015 - LvP)

Zie ook

Student Energy Race

In deze energiewedstrijd strijden studentenhuizen uit Leiden, Delft en Den Haag tegen elkaar. Vorig jaar is er gemiddeld 38% bespaard. De wedstrijd duurt een half jaar en gaat in december 2015 van start. Omdat elk huis anders is qua isolatie en bewonersaantal is de winnaar het huis dat het meest bespaart ten opzichte van zijn eigen gas-en stroomrekening van de laatste vier jaar. DUWO voorziet de studentenhuizen van ‘slimme’ energiemeters die bewoners  realtime inzicht geeft in hun eigen energiegedrag. Maandelijks zijn kleinere prijzen te winnen en aan het eind is er een hoofdprijs.