Onderhandelingen met Elsevier over open access nog in volle gang

De Nederlandse universiteiten zijn in VSNU-verband nog volop in onderhandeling met de wetenschappelijke tak van uitgever Elsevier. Met uitgeverijen als Springer, Wiley en SAGE is al een akkoord gesloten en is de weg naar open access ingeslagen.

Publiek onderzoek voor iedereen toegankelijk

Tot vóór de onderhandelingen met de uitgevers van wetenschappelijke tijdschriften betaalden de universiteiten dubbel, zowel voor het lezen als voor het publiceren van artikelen. Enerzijds is dit model voor de universiteiten op termijn financieel niet houdbaar meer (het wordt een serieuze bedreiging voor hun budgetten), anderzijds willen zij dat publiek gefinancierd onderzoek voor iedereen toegankelijk wordt: open access. Open access-publicaties hebben een groter bereik en komen daardoor ook aan de maatschappij en de economie ten goede.

Lastig onderhandelen

Het logo van Elsevier. Isaac Elzevier (toen nog met een z) werd in 1620 Leids academiedrukker, gevestigd in het Academiegebouw. Hij legde het fundament voor het huidige uitgeefconcern.
Het logo van Elsevier.

De onderhandelingen met Elsevier zijn al een aantal keren vastgelopen maar hoewel het te vroeg is om te spreken van een akkoord, komen nu wel de contouren een overeenkomst in beeld. Voor beide partijen staan grote belangen op het spel.

Per 1 januari 2016 loopt het huidige contract van de universiteiten met deze grote uitgever van wetenschappelijke tijdschriften af. Als er dan geen nieuw akkoord is, hebben Nederlandse wetenschappers geen toegang meer tot nieuwe wetenschappelijke artikelen (toegang tot vóór 1 januari gepubliceerde artikelen blijft wel bestaan). Elsevier mist dan de hoge inkomsten uit de abonnementen van de universiteiten. Voor beide partijen is dit dus een ongewenste situatie.

Constructief gesprek

Vorig jaar werd het contract met Elsevier al met één jaar verlengd om extra onderhandelingstijd te creëren. Er wordt nu constructief gesproken, maar niettemin zijn de universiteiten zich met maatregelen aan het voorbereiden op een jaarwisseling zonder nieuwe contract met deze uitgever.

De VSNU geeft aan in het belang van de onderhandelingen niet concreter te kunnen zijn en komt later in het jaar met meer informatie.

(10 november 2015/CH/bron: VSNU)

Zie ook

VSNU, dossier Open Access