Nora Wildenauer wint prijs Filmfestival Denver

'Fighting for Nothing to Happen', de eerste film van antropoloog Nora Wildenauer, is op het Amerikaanse Society for Visual Anthropology Film & Media Festival in Denver bekroond met de Best Graduate Student Film Award.

Afgelopen vrijdag 20 november kreeg Wildenauer de prijs uitgereikt in Denver. Het bleek een nek-aan-nek race waarbij de jury besloot de prijs toe te kennen aan zowel Wildenauers ‘Fighting for Nothing to Happen’ als ‘Working is Growing’, een film van de Zwitserse Léa Klaue.

De jury van het Amerikaanse filmfestival roemde de documentaire van Wildenauer om het inzicht in belangrijke vraagstukken die met elkaar samenhangen; ontwikkelingswerk, religie, huisvesting, de regionale overheidsstructuren en de lokale cultuur.

Fighting for Nothing to Happen

'Fighting for Nothing to Happen’ gaat over een christelijke NGO die zich na de uitbarsting van de Rokatenda vulkaan inzet voor relocatie van de bevolking van het Palue eiland in het oosten van Indonesië. De film die Wildenauer maakte als afstudeerproject voor de speciale mastertrack Visual Ethnography as a Method en waarvoor ze drie maanden veldwerk deed in Indonesië, zet vraagtekens bij het geplande relocatie project; hoe veelbelovend is het nieuwe leven voor de bevolking op het Besar eiland?

Filmfestivals en nominatie IIAS scriptieprijs

Nora Wildenauer (midden) bij de prijsuitreiking op het SVA Film&Media filmfestival. Foto: Igor Karim

Het Amerikaanse Film and Media Festival in Denver is niet het eerste filmfestival dat de documentaire selecteerde; eerder was de film al te zien op het Kratovo Ethnographic Film Festival in Macedonië en het München EthnoFilmFest in Duitsland. Daarnaast is Wildenauer ook genomineerd voor de Master Thesis Prize in Asian Studies 2015 van het International Institute for Asian Studies (IIAS) in Leiden. Hiermee maakt ze kans op een beurs van drie maanden voor het schrijven van een voorstel voor promotieonderzoek. De uitreiking van deze scriptieprijs vindt plaats op 16 december in Leiden.