In memoriam drs. Steef Meyknecht (1951 – 2015)

Tot ons grote verdriet is op zaterdag 21 november onze collega drs. Steef Meyknecht overleden. Steef heeft vanaf 1980 op het Instituut Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie gewerkt als medewerker Visuele Etnografie.

Steef Meyknecht

Steef Meyknecht is tijdens zijn jaren aan ons Instituut vooral werkzaam geweest op het gebied van visuele methoden en technieken van onderzoek. In de loop van jaren heeft hij talloze studenten op zowel BA en MA-niveau geïnspireerd en begeleid bij hun opleiding. Hij zette zich, in navolging van zijn voorgangers Prof. Gerbrands en dr. Nijland, sterk in voor integratie van visuele methoden in het antropologische onderzoek.

Naast zijn werk als docent aan de Universiteit Leiden werkte Steef ook als zelfstandig fotograaf en filmmaker. Hij werkte met veel enthousiasme mee aan het alumni-boek van het Instituut 'Grenzeloos, Antropologie in Leiden' (2013).

Verschillende van zijn documentaires, zoals 'Karspel 2' (1971), 'Rouch’s Gang' (1992), 'Dfl 171 gulden 15 te besteden in Afrika' (1994), 'Dichtgespijkerd' (2000), 'Het Veerhuis' (2005), en 'Rook, Gezag en Rummikub' (2010) zijn op televisie uitgezonden en op verschillende internationale filmfestivals met veel succes vertoond. Ondanks zijn ziekte, die zich in het begin van dit jaar openbaarde, is Steef tot op het laatste moment actief gebleven met zijn grote passie, het maken van documentaire films.

We zullen ons Steef blijven herinneren als een bevlogen docent en collega in de traditie van de Leidse richting van etnografisch filmen. We wensen zijn vrouw Liesbet en dochter Maria veel sterkte met dit grote verlies.

Voor nadere informatie: Lea Zuyderhoudt, telefoon 06-29621362 of e-mail L.M.Zuyderhoudt@fsw.leidenuniv.nl

Namens het Instituutsbestuur,

Gerard Persoon