Het LLP Alumniseminar: een avond met inhoud én een borrel

Het eerste seminar voor alumni van het Leiden Leadership Programme (LLP) was een groot succes! Ruim 80 oud LLP-studenten kwamen naar de Oude Sterrewacht en hoorden van twee geweldige sprekers over hun carrière en persoonlijke adviezen over leiderschap.

Angela Maas, hoogleraar cardiologie van de Radboud Universiteit benadrukte dat loopbaanmanagement belangrijk is, dat je keuzes moet maken, maar ook niet te ver vooruit moet plannen en flexibel moet blijven. Liesbeth Spies, burgemeester van Alphen a/d Rijn, gaf toe ambitieus en perfectionistisch te zijn, en vertelde de alumni over het belang van hard werken, dienstbaarheid en humor.

Een netwerk opbouwen

Student zijn van het Leiden Leadership Programme is meer dan alleen het volgen van seminars en trainingen, en meer dan het doen van een praktijkopdracht en het schrijven van verslagen. Je bent namelijk ook onderdeel van een groep gemotiveerde studenten met allerlei verschillende achtergronden, en elk jaar wordt deze groep groter. Alle reden voor de Honours Academy om een netwerk op te bouwen met én tussen deze studenten en alumni.

Dit deed de Honours Academy natuurlijk al door verschillende jaarlijkse borrels, maar volgens prof. dr. Willemien den Ouden, dean van de Honours Academy, is het ook belangrijk om samen te komen op avonden met inhoud zoals een seminar. De Honours Academy heeft inmiddels een aardig netwerk met interessante sprekers, en we willen graag ook de alumni daarvan laten profiteren.

Op dinsdag 3 november vond daarom het allereerste alumniseminar voor LLP studenten plaats. Er waren ruim 80 oud LLP-studenten ingegaan op de uitnodiging, en daarmee was de zaal ook vol. De alumni gingen in gesprek met de Angela Maas en Liesbeth Spies. En met succes: “Naast dat het ontzettend leuk is om iedereen weer te zien en te horen wat ze doen, hebben de verhalen van de sprekers een nog grotere waarde voor mij, nu ik zelf middels mijn stage dagelijks in contact ben met een organisatie, haar cultuur en ongeschreven regels”.

Hobbels op de weg

De bijeenkomst bleek niet alleen voor de alumni zelf, maar ook voor de sprekers een waardevolle avond te zijn. Angela Maas: “Ik hou van de interactie met de jongere generatie en hoop ze goede tips en tricks te kunnen meegeven. Het is mooi als de volgende generatie kan leren van de ervaringen van de vorige. Maar de tijdgeest en de samenleving blijven veranderen, dus iedereen zal toch hobbels op zijn of haar weg blijven tegenkomen”. Dit laatste bleek inderdaad herkenbaar voor de alumni: “Het was vanavond vooral leuk om te zien dat anderen tegen precies dezelfde gekke dingen aanlopen als ik nu ze ook net aan het werk zijn”.

Het seminar eindigde met een borrel waar tot laat in de avond nog is nagepraat en bijgepraat: “Ik vond het een inspirerende avond, en het is ook gewoon leuk om te zien waar iedereen terecht is gekomen”. Het eerste alumniseminar was duidelijk een succes. Interessant, nuttig en gewoon heel erg leuk, of beter gezegd: “Een avond met inhoud én een borrel met oude bekenden, waarom zou je dan níet willen komen?”