Bio Science Park wordt Bio Science Campus

Het Leidse Bio Science Park (BSP) wordt de komende jaren een echte campus. Met meer woningen en prettige ontmoetingsplekken waar wetenschappers, studenten en ondernemers plannen kunnen maken.

Uitwisselen  van ideeën

‘Op plekken waar mensen elkaar tegenkomen, worden ideeën uitgewisseld, daar ontstaat iets. En wij willen de kans bevorderen dat dat gebeurt’, zegt Willem Te Beest, vicevoorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Te Beest, wethouder Robert Strijk en anderen presenteerden op 2 november het Masterplan voor het Bio Science Park.

Plein met winkels

Het centrale plein met faciliteiten zoals winkels, een restaurant, een café, een stomerij en kinderopvang komen bij het Universitair Sportcentrum (USC) en het Gorlaeus Laboratorium. Het bedrijvenpark voor life sciences and health wordt ook beter bereikbaar, groener, veiliger, mooier en meer een eenheid.

10.000 banen erbij

Dat blijkt uit het Masterplan voor de verdere ontwikkeling van de Leiden Bio Science Campus, dat maandag werd gepresenteerd door de Universiteit Leiden, eigenaar van de grond, en de gemeente Leiden. Stedenbouwkundigen hebben uitgerekend dat er nog genoeg plek is voor bedrijven op het park. Er zijn er nu 150, met in totaal 17.000 werknemers. Dat zijn 1700 werknemers meer dan vier jaar geleden. De verwachting is dat er nog 10.000 banen bij komen.

Meer woningen

Er komen ook meer woningen, vooral appartementen voor studenten. In het Boerhaavekwartier staan al studentenflats, de andere woonplekken zijn bij museum Corpus en bij de Verbeekstraat. Te Beest noemt het nieuwe plan veelbelovend. De bereikbaarheid van de campus wordt beter, onder meer door aanpassingen aan de Plesmanlaan, zoals een ongelijkvloerse kruising. Vanuit vier parkeergarages kunnen automobilisten straks wandelen naar hun bedrijf of faculteit, door een ‘levendige’ en groene omgeving. Fietsers (6000 per etmaal nu) rijden door het midden van het park over een breed, veilig fietspad in het groen. Daarnaast komt een vrijgelegen voetpad.

Meer voorzieningen

Het gebied krijgt alles wat het nu mist: samenhang, een goede ontsluiting en veel voorzieningen. Wethouder Robert Strijk hoopt bovendien op een proef met een innovatieve vorm van openbaar vervoer. Daarover wordt overlegd met de provincie. De universiteit investeert flink in het gebied - zo’n 200 miljoen euro in totaal - met onder meer de nieuwbouw van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen (W&N), die begin volgend jaar klaar is, en het al opgeleverde Anatomiegebouw.

Onderzoek naar medicijnen

Voor de Universiteit Leiden is de campus belangrijk omdat er veel onderwijs wordt gegeven, en omdat er bedrijven zitten die geneesmiddelen ontwikkelen en produceren. De faculteiten Geneeskunde, Wiskunde en Natuurwetenschappen en Sociale wetenschappen doen onderzoek naar nieuwe medicijnen, en alleen in samenwerking met bedrijven kunnen de producten verder worden ontwikkeld. De universiteit helpt ook startende ondernemingen.

Informatieavond in De Stal

Op Het Masterplan Leiden Bio Science Park - Gorlaeus is vanaf 4 november zes weken lang inspraak mogelijk. Op 25 november is er van 17 tot 19 uur voor belangstellenden een informatieve inloopbijeenkomst in De Stal bij Naturalis in Leiden.