Verdachte internetbedreiging aangehouden

De politie heeft in de nacht van dinsdag 6 op woensdag 7 oktober een 21-jarige man uit Valkenburg (Zuid-Holland) aangehouden die wordt verdacht van bedreiging van de Universiteit Leiden.

Politiesurveillance

De Leidse politie surveilleerde dinsdagochtend 6 oktober bij de gebouwen van de Universiteit Leiden in Leiden en Den Haag. Aanleiding was een mededeling op internetforum 4chan, waarin een onbekende bedreigingen uitte richting de universiteit.

Geen ontruiming

In overleg met de politie werd besloten tot extra toezicht en bewaking bij de universiteit. De politie hield alle gebouwen in de gaten en controleerde iedereen die naar binnen wilde. Hoewel de universiteit en de politie de dreiging uiterst serieus namen, is besloten om niet tot ontruiming over te gaan. Onderwijs en onderzoek gingen dan ook gewoon door. Na het middaguur werd het dreigingsniveau dermate laag geschat dat er geen reden meer was om agenten bij de universitaire gebouwen op te stellen. Zij hebben die middag nog wel regelmatig bij de gebouwen gesurveilleerd.

Cyberaanval

's Middags was de Universiteit Leiden doelwit van een cyberaanval, waardoor nagenoeg alle websites van de universiteit onbereikbaar waren. Inmiddels is de aanval afgeslagen en zijn de webpagina’s weer online. Het is nog niet duidelijk of er een verband bestaat tussen de geweldsdreiging en de cyberaanval die daarop volgde. De politie doet hier onderzoek naar.

Update 9 oktober 2015, 16.30 u
De politie heeft bekend gemaakt dat een tweede, op dinsdagmiddag op het internet geuite bedreiging, eveneens afkomstig was van de opgepakte verdachte.