Tussen de hutspot en haring door college volgen

De Pieterskerk stroomt leeg na de herdenkingsdienst, de mensen schuifelen richting kermis. Vertier en vermaak vormen een vast onderdeel van Leidens Ontzet. 3 October University biedt die dag inhoudelijke afwisseling op de hutspot, bier en muziek.

Band met de stad

Een grote open tent, ruim 150 bezette klapstoeltjes en drie wetenschappers zijn de belangrijkste elementen die zaterdagmiddag. Vice-rector magnificus Simone Buitendijk opent het programma. Aanleiding is het lustrumjaar van de universiteit, maar het is ook een mooie manier om de band met de stad te benadrukken, legt ze uit.

De tent van 3 October University in het Van der Werfpark

Stampvolle tent

Luid applaus klinkt als wetenschapsfilosoof Victor Gijsbers zijn minicollege afsluit. ‘U heeft de vrijheid om te kiezen of u wel of niet gelooft in vrije wil’, geeft hij de stampvolle tent nog mee. Ook buiten staan dubbele rijen mensen mee te luisteren. ‘Net zo goed als zijn hoorcolleges’, zegt een tweedejaars studente Geschiedenis. ‘Dapper om zo’n onderwerp in een half uur uiteen te zetten’, prijst een van de toehoorders in de tent hem.

Wetenschapsfilosoof Victor Gijsbers vertelt over de vrije wil.

Publiek mee op ontdekkingstocht

Nieuwsgierige voorbijgangers werpen een blik naar binnen, blijven hangen. Zo ook bij de tweede wetenschapper die een voordracht houdt, archeoloog José Joordens. Ze vertelt over de gravering die ze aantrof op een mosselschelp uit Indonesië. Met ongeveer 500.000 jaar is het de oudste gravering ooit. Het publiek gaat mee op een reis die loopt van de ontdekking tot de publicatie over de vondst in het wetenschappelijk tijdschrift Nature. ‘Wauw, wat een verhaal’, verzucht een bezoekster na afloop.

Archeoloog José Joordens neemt haar publiek mee op een archeologische ontdekkingstocht.

'Wat anders dan gebral'

‘Wij wonen hier zo’n twintig kilometer vandaan, en vieren nooit Leidens Ontzet. Dit evenement was aanleiding om toch weer eens hiernaartoe te komen’, vertelt Piet Bakker. ‘Eigenlijk is het ook heel logisch dat de universiteit op een dag als deze iets organiseert in de stad.’ Voor Jitske en Dirk-Jan Smit kwam het goed uit. Voor het eerst Leidens Ontzet zonder de kinderen en geen zin in de kermis. ‘Het is wat anders dan het gebral, eens een keer iets inhoudelijks.’

Brein testen

Ouders en kinderen doen een computerspelletje waarin het om logisch redeneren draait. Dat kunnen pubers vaak beter dan volwassenen, vertelt ontwikkelingspsycholoog Eveline Crone in haar minicollege over het puberbrein. ‘Zijn er ouders van pubers? Zijn er leraren en docenten? Zijn er jongeren onder de 22?’ Drie keer een volmondig ‘ja’. ‘Dan komt het wel goed vandaag met die testjes.’

Ontwikkelingspsycholoog Eveline Crone geeft college over het puberbrein.

Voor herhaling vatbaar

En het kwam zeker goed in het Van der Werfpark. ‘Dit was de eerste keer dat we dit deden, maar als het aan mij ligt niet de laatste keer’, belooft Buitendijk. ‘Ik heb ze net een compliment gegeven’, zegt gemeenteraadslid Dick de Vos. ‘De universiteit wordt letterlijk naar de stad gebracht, een laagdrempelige activiteit waar iedereen naartoe kan.’ Ondertussen loopt de tent langzaam leeg. Na de inhoudelijke toevoeging gaan de meesten toch ook naar de optocht kijken of naar de hutspot en haring toe.