Met FLO kan je alle kanten op

FLO is de Facultaire Loopbaan Oriëntatiedag, een dag vol interactieve workshops en aantrekkelijke sprekers. Al moest Kay van der Linde even elders spindoctoren. Als student Sociale Wetenschappen kan je alle kanten op, of je nu in je eerste jaar zit of aan het einde van je researchmaster bent aangeland.

Hoog mikken

Psychologiestudent Marjolein Snieder kan het weten. Ze zit in de organisatie en is verantwoordelijk voor de programmering van deze dag. Dat betekent achter verlanglijstjes met sprekers aanbellen en hoog mikken. ‘Kan de huidige staatsecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap niet, dan vragen we toch gewoon voormalig Minister van OC&W Marja van Bijsterveldt.’ Op die tour. Lijkt een prima houding voor een succesvolle carrière. Van Bijsterveldt komt de studenten met haar lezing en persoonlijke ervaringen graag inspireren voor hun toekomst. Net als vice-rector Simone Buitendijk, uitgenodigd om het carrièrebal te openen.

‘Topstuk’ Pieter van Gent.

Veel van Van Bijsterveldts lezing krijgt Marjolein niet mee, want je regelt de boel of je regelt het niet. Enthousiast vertelt ze over haar ‘topstuk’ Pieter van Gent. Ook politicologen voelen zich tot de lezing van de militair psycholoog aangetrokken, blijkt uit de inschrijvingen. Dat is meteen ook de meerwaarde van een facultaire carrièredag. Je kunt nog eens makkelijk over de grens van je eigen opleiding heen kijken. 300 studenten was het streven, de teller staat op 360 inschrijvingen. Snieder: ‘Óf ze er allemaal zijn, weet ik natuurlijk ook niet. Maar vandaag nog kregen we extra aanmeldingen.’

Netwerken is leuk

Netwerken overlapt sowieso elke opleiding. Bij de workshop Netwerken ontdekte Marjolein vorig jaar dat het leuk is om iets te kunnen betekenen voor een ander. Dan is het ook makkelijker om aan iemand iets te vragen. Tot dan toe dacht ze dat netwerken iets heel groots was. Maar wat blijkt? Iedereen kent wel iemand, en mensen helpen mekaar graag. Zelfs al is het maar spel in een workshop.

Organisatorische kwaliteiten

Een loopbaandag organiseren past de enthousiaste tweedejaars bachelorstudent als een jas. Ze denkt vooruit, misschien een master Sociale en organisatiepsychologie? Maar ook Klinische psychologie heeft haar belangstelling. In ieder geval bewijst ze haar organisatorische kwaliteiten. Want als goede planner heeft ze ervoor gezorgd dat ze alle vakken heeft gevold om nog uit beide richtingen te kunnen kiezen. Zo kom je er wel op de arbeidsmarkt.

Zie ook