Herdenkingspostzegel en eerstedag-envelop vanwege 75 jaar protestrede Cleveringa

Frans Hemelop, gepensioneerd belastingmedewerker, postzegelverzamelaar en amateurontwerper, heeft een postzegel ontworpen die uitgebracht wordt op 26 november 2015. Dan is het 75 jaar geleden dat de Leidse hoogleraar Cleveringa zijn beroemde protestrede tegen het ontslag van joodse collega's hield. Ook de hoogleraren Barge en Van Holk staan op de zegel.

Postzegel 2015

Ook eerstedag-envelop

Op verzoek van veel belangstellenden verschijnt op 26 november 2015 naast de postzegel ook een herdenkingsenvelop. Deze eerstedag-envelop wordt voorzien van een speciaal stempelafdruk. In het stempel komen de profielen terug die ook zijn afgebeeld op de postzegel.

Eerstedag-envelop 2015

Op de envelop is de zogenoemde 'ariƫrverklaring' afgebeeld met de postzegel van prof. mr. E.M. Meijers. Daarnaast zijn de door de families Barge, Cleveringa en Van Holk beschikbaar gestelde portretten te zien, die de basis vormden van de postzegel. Het oude zegel van de Universiteit Leiden verbindt alle elementen.

Al eerder een postzegel met Cleveringa

Postzegel 2010

Cleveringa betekent niet alleen veel voor de Leidse universiteit. Frans Hemelop ontwierp al eerder een postzegel met Cleveringa erop om diens moed te eren. Dat was in 2010, toen het 70 jaar geleden was dat Rudolph Cleveringa zijn rede uitsprak. In de zomer van 2015 kwam er voor die vijf jaar oude zegel nog een bestelling binnen bij Hemelop. Dat bracht hem tot actie: al eerder was de gedacht door zijn hoofd gegaan dat ook het 75ste herinneringsjaar een postzegel verdiende. In dit ontwerp plaatste Hemelop ook Ton Barge en Lambertus van Holk: zij kritiseerden de Duitse bezetter eveneens in het openbaar.

Goedkeuring van het LUF en families van de hoogleraren

Hemelop benaderde het LUF om zijn idee te bespreken. Het werd positief ontvangen. Voorts benaderde hij de families van Cleveringa, Barge en Van Holk. Die verleenden hem toestemming en medewerking. En nu is de postzegel er, ook voorzien van het oude zegel van de Universiteit Leiden. De postzegel is de standaardzegel met waarde 1 (69 eurocent) voor een brief of kaart tot 20 gram. Ze worden verkocht per velletje van tien stuks.

Zelf ontwerpen mogelijk sinds 2005

Het is sinds 2005 mogelijk zelf geldige postzegels te ontwerpen en te laten vervaardigen door PTG Post. Dat is wat duurder dan de aanschaf van een 'gewone' postzegel. Zo kan de gedenkzegel die op 26 november wordt uitgegeven, bij Frans Hemelop worden besteld voor 9,50 euro per velletje van 10 stuks.

(27 oktober 2015/CH)

Zie ook