Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

Colleges volgen van de 'beste hoogleraren'

Hoe kon de spijkerbroek zo’n waanzinnig groot succes worden en waarom is taal noodzakelijk als je echt wil begrijpen wat het betekent mens te zijn? Over deze en andere aansprekende onderwerpen geven Leidse hoogleraren voor iedereen toegankelijke, korte colleges bij de Universiteit van Nederland.

Elk mens zijn eigen woordkeus

Taalkundige Marc van Oostendorp is één van de Leidse hoogleraren die binnenkort, op 22 oktober, een college geeft dat na afloop online staat. Wat gaat hij vertellen? ‘Het wordt hopelijk een feestje waar je ook nog een heleboel van leert. In vogelvlucht leg ik enkele van de belangrijkste bevindingen uit over de menselijke taal. Ik wil bijvoorbeeld laten zien hoe ieder mens nét een wat andere uitspraak en woordkeus heeft, terwijl je tóch heel veel mensen kunt begrijpen; hoe het kan dat kinderen zo snel hun moedertaal leren; en hoe iedereen voortdurend zijn taal een beetje aanpast aan de ander.’

De Mens is een taaldier

De mens is een taaldier, aldus Van Oostendorp. Bijna alles wat wij hebben en wat wij doen wordt bepaald door taal. Het is daarom niet alleen leuk om van alles over taal te weten, het is ook nodig als je echt wil begrijpen wat het betekent mens te zijn. Op video is er nog maar heel weinig over dit onderwerp te vinden en via dit medium kun je toch weer andere dingen uitleggen, een andere groep bereiken. Daarom werkt Van Oostendorp graag mee aan de colleges van de Universiteit van Nederland. Hij verzorgde ook de zeer succesvolle MOOC (Massive Open Online Course) 'The Miracles of Human Language'.

Waarom werd de spijkerbroek zo'n succes?

Timo de Rijk, Leids/Delftse hoogleraar Design, Culture & Society, laat in zijn colleges zien welke bijzondere verhalen schuilgaan achter producten. Neem nou bijvoorbeeld de spijkerbroek. Vrijwel iedereen heeft er (minstens) een in de kast en vaak is de spijkerbroek ook nog het favoriete kledingstuk. De geschiedenis van de spijkerbroek is opmerkelijk. Hoe kon de eenvoudige broek zo’n waanzinnig groot succes worden? Designhistoricus Timo de Rijk vertelt in zijn college bij de Universiteit van Nederland over de paradox van de mode: ’Grote modebedrijven verdienen vooral geld met dingen die niet veranderen.’

Universiteit van Nederland
De hoogleraren die colleges verzorgen voor de Universiteit van Nederland behoren 'tot de beste van het land', aldus de initiatiefnemers. Belangstellen kunnen het college van Marc van Oostendorp op 22 oktober bijwonen in de Amstersdamse nachtclub Air. De colleges van Timo de Rijk staan al online. Bij de Universiteit van Nederland komt elke werkdag een nieuw college online. Noteer alvast in uw agenda: op 3 november geeft de Leidse hoogleraar migratiegeschiedenis Leo Lucassen een historische duiding in het altijd verhitte debat over de vluchtelingenstromen. Bekijk ook de eerder opgenomen colleges van andere Leidse hoogleraren zoals arbeidsrechtspecialist Stefan Sagel en Ruslandexpert André Gerrits.