Onderwijsinstellingen in de Randstad in de bres voor vluchtelingen

Meer vluchtelingen in het hoger onderwijs, betere taaltrajecten voor deze groep en meer uitzicht op werk. Op 9 september spraken instellingen voor hoger onderwijs in de Randstad af zich hiervoor in te zetten. Vice-rector magnificus Simone Buitendijk vertegenwoordigde de Universiteit Leiden.

Gevoel van urgentie

Het idee voor de ronde-tafelbijeenkomst ontstond uit een gevoel van urgentie om een bijdrage te leveren aan het opvangen van vluchtelingen dat in de wereld van het hoger onderwijs breed werd gedeeld. Het concrete initiatief kwam van de Haagse Hogeschool, waar de instellingen en organisaties op 9 september ook samenkwamen. De partijen menen dat ze meer voor vluchtelingen kunnen doen dan nu praktijk is. De aangeschoven organisaties waren het er ook over eens dat het nodig is om knelpunten die vluchtelingen ondervinden bij de aansluiting op hoger onderwijs en arbeidsmarkt te inventariseren en op te ruimen.

‘We kunnen verschil maken’

‘Het is ontzettend fijn dat we met deze partijen de krachten kunnen bundelen', zegt de Leidse vicerector Simone Buitendijk. 'Ik geloof werkelijk dat we een verschil kunnen maken voor de vluchtelingen. Samen met 37 hogescholen, 13 universiteiten en andere organisaties moet het mogelijk zijn een passende oplossing te bieden voor vluchtelingen die deel willen nemen aan het hoger onderwijs. Of dat nu is om een studie te starten, af te maken of om zich bij te scholen.’

Concrete uitwerking

De komende tijd richten de partijen zich op concrete uitwerking van hun afspraken. De verwachting is dat andere clusters van hoger-onderwijsinstellingen tot vergelijkbare initiatieven komen.

(10 september 2015/CH)

Naast de randstedelijke universiteiten en hogescholen waren bij de verkennende ronde-tafelbijeenkomst aanwezig:

• Vereniging van Nederlandse Universiteiten VSNU
  • Stichting voor Vluchtelingstudenten UAF
  • Expertisecentrum Diversiteitsbeleid ECHO
  • EP-Nuffic, expertise- en dienstencentrum voor internationalisering in het Nederlandse onderwijs
  • Centraal Orgaan opvang asielzoekers ( COA)
  • Ministerie van OCW