Nieuwe gastlessen ontwikkeld

De afgelopen maanden hebben studenten uit de bachelor-, master- en lerarenopleidingen van de Universiteit Leiden nieuwe gastlessen ontwikkeld voor vijfde- en zesdejaars vwo-leerlingen.

Deze gastlessen hebben betrekking op natuurkunde, scheikunde en wiskunde en geven de leerling een duidelijker beeld van universitair onderwijs. De studenten ontwikkelden deze gastlessen in zogenaamde ‘bedrijfsDOTs’, samenwerkingsverbanden tussen docenten, vakdidactici, wetenschappelijke staf en het bedrijfsleven. Hierdoor is sprake van een levendige contextgerichte lesmodule, die de praktijk naadloos koppelt aan de reguliere lesstof voor middelbare scholieren en op deze manier de lesstof op een uitdagende manier tot leven brengt.  Voor natuurkunde bijvoorbeeld is onder andere een levendige gastles ontwikkeld over zonnecellen.  Hierbij wordt niet enkel stilgestaan bij de theorie hoe een zonnecel functioneert maar daarnaast wordt de praktijk ingedoken door te onderzoeken hoe bijgedragen kan worden aan het verbeteren van deze zonnecellen. Meer informatie over deze, en de andere gastlessen is binnenkort te vinden op www.iclon.leidenuniv.nl, aanmelden kan via deze link.