Universiteit Leiden

nl en

Lovende recensies expositie Global Imaginations

Nederlandse kranten schrijven lovend over de lustrumexpositie in de Leidse Meelfabriek: ‘Global Imaginations is grappig en confronterend’. De tentoonstelling vindt plaats ter ere van het 440-jarig bestaan van de Universiteit Leiden en is nog te bezichtigen tot 5 oktober.

'Niet misstaan op biënnales'

Chen Zhen (China, 1955-2000), 'Back to fullness'. De metalen globe is omringd door stoelen uit verschillende tijden en culturen.

Toonaangevende kunstenaars uit alle continenten geven in Global Imaginations hun visie op de geglobaliseerde wereld. De expositie, een initiatief van Museum De Lakenhal, ging op 27 juni van start en trekt veel belangstelling.  NRC Handelsblad deelt vier sterren uit en schrijft: ‘Twintig kunstenaars afkomstig uit heel de wereld laten er werken zien die niet zouden misstaan op biënnales of Manifesta's: ruimtevullende installaties met sociaal-geëngageerde thema's. Hoofdlocatie is de schitterend vervallen Meelfabriek (...).'

'Grappig en confrontrerend'

De Volkskrant geeft de expositie eveneens vier sterren en kopt: ‘Global Imaginations is grappig en confronterend’. Recensent Anna Van Leeuwen roemt het omkeringsprincipe van Ghana ThinkThank: Amerikaanse kunstenaars vroegen mensen in een Sudanees vluchtelingenkamp oplossingen te bedenken voor westerse zorgen en laten die gefilmde interviews zien. Daarnaast prijst ze Tsang Kin-Wah die in een pikdonkere ruimte angstaanjagende teksten over hel en verdoemenis als slangen over de grond laat krioelen. Ook De Gooi- en Eemlander is onder de indruk en concludeert: 'Het decor van de vervallen fabriek is prachtig. De kunst is spraakmakend.’

Pascale Marthine Tayou (Kameroen), 'Plastic bags'. De sculptuur van plastic werd speciaal voor deze plek in De Meelfabriek gemaakt.

Spectaculaire opzet

De lustrumexpositie Global Imaginations is spectaculair van opzet, beaamt Meta Knol, directeur van Museum De Lakenhal. ‘Deze tentoonstelling wil niet alleen wereldbeelden tonen, maar ook mensen met elkaar verbinden.’ Dat doet de expositie met kunstwerken die grote mondiale zorgen verbeelden: van een installatie die Leids singelwater omzet in echt drinkwater tot een reusachtige plastic sculptuur die verwijst naar de plasticsoup in de oceanen. Dat alles tegen het rauwe decor van de Leidse Meelfabriek. Plus satelliettentoonstellingen in Museum de Lakenhal, de Oude UB, het LUMC en de Tolhuistuin in Amsterdam.

Lucy Orta (Verenigd Koninkrijk) en Jorge Orta (Argentinië), de installatie 'Orta Water - Purification Factory' zuivert water uit de Zijlsingel en maakt het drinkbaar.

Eigentijdse wereldbeelden

Brook Andrew (Australië), het springkussen Jumping Castle War Memorial is een herdenkingsmonument voor vergeten bevolkingsgroepen.

Kitty Zijlmans, hoogleraar Kunstgeschiedenis in Leiden, is één van de samenstellers van de tentoonstelling. Vanwaar het thema Global Imaginations? 'Het bestuderen van culturen heeft een lange traditie in Leiden. Al 440 jaar onderzoeken wetenschappers van de Universiteit Leiden de wereld om die beter te begrijpen. Daarbij is vaak samengewerkt met kunstenaars, die wereldse fenomenen verbeeldden in landkaarten  en symbolen. Global Imaginations toont nieuwe, eigentijdse wereldbeelden van kunstenaars uit alle continenten.’ In de Nacht van Kunst & Kennis op 19 september vertelt Zijlmans meer over de tentoonstelling.

Kunst gebaseerd op Leidse collecties

'Fever. Fever' van Raqs Media Collective

Zes van de twintig geselecteerde kunstenaars maakten nieuw werk dat geïnspireerd is op collecties van Leidse musea en de universiteit. Tot deze internationale primeurs behoort werk van onder meer Mark Dion, de Ghana ThinkTank en Raqs Media Collective. Deze Indiase kunstenaars kozen een foto uit de Bijzondere Collecties van de Universiteit Leiden. Op de foto is een 12de-eeuwse Indiase tempel te zien. In hun kunstwerk ‘Fever. Fever’ brengen de kunstenaars dit beeld in verband met het in snel tempo opbranden van onze natuurlijke grondstoffen.

Inspiratie voorwerpen Naturalis

Voor zijn werk The Natural Sciences kreeg de Amerikaanse kunstenaar Mark Dion toegang tot het depot van Naturalis Biodiversity Center. Hij selecteerde er een reeks bijzondere voorwerpen, waarmee hij door middel van 3D-geprinte kopieën een nieuw, surrealistisch curiositeitenkabinet creëert.

Leidse zorgen, mondiale kunst

De Ghana ThinkTank maakt kunst op basis van ‘flipflopping’: de wereld omdraaien, door mensen uit ontwikkelingslanden als Ghana laten nadenken over westerse zorgen. In januari 2015 trokken Amerikaanse kunstenaars twee weken door Leiden en verzamelden problemen van bewoners. Vervolgens werden die voorgelegd aan ‘denktanks’ in ontwikkelingslanden.

Kunstenaarscollectief Ghana Thinkthank, 'Monument to the Dutch'

Monument to the Dutch

Een van de grootste Leidse zorgen bleek ongerustheid over de kloof tussen moslims en niet-moslims. Op basis hiervan maakten Christopher Robbins en John Ewing de installatie Monument to the Dutch met symbolische verwijzingen naar het Achterhuis van Anne Frank en de islam in Nederland. Het kunstwerk roept Nederlanders op om te leren van het verleden.

Kaart als symbolisch beeld van de wereld

Annesas Appel (Amsterdam, 1978), 'View on the World Map' in de Oude UB.

De satelliettentoonstelling in de Oude UB staat in het teken van cartografie. Veel middeleeuwse wereldkaarten zijn niet gemaakt met het doel een meetkundig betrouwbare weergave van het aardoppervlak te geven, maar tonen meer een symbolisch beeld van de wereld. De samenstellers van de tentoonstelling maakten een selectie van kaarten uit verschillende eeuwen, die verschillende manieren tonen om de wereld weer te geven. De kunstenaars Annesas Appel en Annett Frontzek geven hun interpretatie van historische wereldkaarten.

(7 september 2015 - LvP)

Zie ook

Global Imaginations van 27 juni t/m 4 oktober. Initiatiefnemer is Museum De Lakenhal. Partners zijn: Universiteit Leiden, Museum Volkenkunde en Leiden Global.