Hoe Roodkapje verandert in de boze stiefmoeder - psychologie en Goeie Mie

Haar bijnaam was Goeie Mie. Toch heeft ze als gifmengster het Guinness Book of Records gehaald. Hoe verandert iemand die goed doet in een seriemoordenares? Dat verhaal vertelt de Leidse psycholoog Fieke Harinck in de Nacht van Kunst & Kennis op 19 september.

Fieke Harinck bij de Faculteit der Sociale Wetenscchappen

Wat boeit de psycholoog?

Hoezo zich in haar tegenstander verdiepen? Fieke Harinck vertrouwt op haar eigen verhaal om daarmee het publiek in Story Slam (2) op haar hand te krijgen. Harinck vertelt haar versie van het leven van Maria Swanenberg, beter bekend onder de naam Goeie Mie. De sociaal psycholoog Harinck ziet aspecten in het gedrag van Goeie Mie die horen bij macht, zodat je zomaar eindigt als iemand die een serie mensen vergiftigd heeft. Terwijl je met je goeie gedrag niet voor niks de bijnaam Goeie Mie hebt gekregen. Ergens is het mis gegaan. En dat boeit de psycholoog.

Wat boeit het publiek?

Psycholoog Harinck is tevens actrice en kan dan ook niet wachten op de Goeie Mie-versie van Muziektheaterensemble de Veenfabriek. Zelf benut ze als wetenschapper haar acteertalent om het publiek te boeien met haar vragen. Want wat gaat er mis met iemand die als een roodkapje bij mensen op ziekenbezoek gaat om ze bij te staan? Om later als een boze stiefmoeder mensen naar het leven te staan? Harinck ziet een proces voor zich van kleine stapjes die Goeie Mie voor zichzelf telkens heel goed kon verantwoorden. Terwijl ze uiteindelijk beschouwd wordt door haar omgeving als een monster. Harinck schets een herkenbaar fenomeen, waarin je je eigen rol heel anders waarneemt dan anderen die zien. Als je te laat komt heb je daar zelf uiteraard hele plausibele redenen voor. Maar anderen in die belangrijke vergadering ervaren iemand die hinderlijk te laat is.

Een giftige combinatie?

Maar telkens een stapje verder maakt je nog niet direct een gifmengster. Harinck vermoedt dat compassie een rol speelt. Met die compassie van Goeie Mie gaat het niet helemaal lekker. Hoe veranderde Goeie Mie van iemand met compassie in iemand zonder compassie? Zou dat misschien de giftige combinatie zijn met macht?

@LeidenPsy
Kom zaterdag 19/9 voor het verhaal van Fieke Harinck over gifmengster #GoeieMie in de nachtvankunstenkennis.nl/act/goeie-mie-ting | #NKK15

@KunstenKennis
Het hele programma van #NKK15  is bekend! Festivalgids én blokkenschema op  nachtvankunstenkennis.nl/programma Waar ga jíj heen?

Leiden Psychologie | Nacht van Kunst en Kennis | ScienceOnline Leiden | Veenfabriek

(14 september 2015/ MvG)

Goeie Mie staat in het brandpunt van de belangstelling tijdens de Nacht van Kunst & Kennis in Leiden. Het Leidse Muziektheaterensemble de Veenfabriek voert de gifmengster ten tonele in een speciale voorstelling als lustrumcadeau voor 440 jaar Universiteit Leiden. Bij dit theatrale hoofdgerecht serveert het online wetenschapsplatform Science Online Leiden een groot aantal bijgerechten, in een zogenoemde Goeie Mie-ting. In de tweede Story Slam van de avond gaat sociaal psycholoog Fieke Harinck de verbale strijd aan met historisch criminoloog Pieter Spierenburg. Krijgt Harinck de meeste stemmen?

Leidse Schouwburg, Story Slam (2), zaterdag 19 september 23.15-23.45 uur
Goeie Mie-ting in de Nacht van Kunst & Kennis