Economische impact van universiteiten groter dan die van auto-industrie en vastgoedsector

De 21 universiteiten van de League of European Research Universities hebben een enorme economische impact: ruim 900.000 banen en 71,2 miljard euro in 2014. Elke baan bij een aangesloten universiteit zorgt voor 6 banen elders. De Universiteit Leiden is lid van deze League.

Erkenning verdiend

Dat staat in het rapport Economic Contribution of the LERU Universities dat het Britse onderzoeksbureau BiGGAR Economics uitvoerde in opdracht van de League of European Research Universities (LERU)

LERU-voorzitter prof. Alain Beretz: ‘De economische impact van onderzoeksuniversiteiten en universiteiten in het algemeen, verdient meer erkenning. Zoals in het rapport staat: hun bijdrage in bruto toegevoegde waarde is in Europa groter dan die in de auto-industrie, de famaceutische industrie  en de vastgoedsector.’

De economische bijdrage uit vijf categorieën

De economische impact  is onderzocht aan de hand van twee breed geaccepteerde indicatoren: het aantal banen en de bruto toegevoegde waarde. De onderzoekers onderscheiden vijf categorieën bronnen van economische waarde en hebben berekend hoeveel deze opleveren.

• Bijdrage uit de hoofdtaken van de universiteiten: aanschaf van goederen en diensten, bestedingen van de medewerkers in de lokale economie, en investeringen in kapitaalsintensieve bouw- of onderzoeksprojecten
    375.683 banen
    23,9 miljard aan bruto toegevoegde waarde

• Student-gerelateerde bijdrage: bestedingen door studenten, studenten in bijbanen buiten de universiteit, vrijwilligerswerk en stages
    220.184 banen
    9,7 miljard aan bruto toegevoegde waarde

• Bijdrage uit kennisoverdracht, ondernemerschap en innovatie: technologie-licenties, advies, contract- en samenwerkingsonderzoek, spin-offs en start-ups, high techbedrijfsparken (zoals het Bio Science Park in Leiden), opleiding van staf, en diensten van staf op vrijwillige basis
    298.489 banen
    21,9 miljard aan bruto toegevoegde waarde

• Bijdrage uit reisbewegingen van staf en studenten, bijvoorbeeld congresbezoek:
    5.708 banen
    300 miljoen aan bruto toegevoegde waarde

• Meerwaarde van afgestudeerden : de levenslange meerproductie voortvloeiend uit hun  academische opleiding (doceren en leren)
    15,4 miljard aan bruto toegevoegde waarde

En meer

Volgens het rapport van de LERU zijn er nog andere vormen van economische impact te benoemen. Zo dragen de internationale studenten die jaarlijks van buiten de EU naar Europa komen, met de collegegelden en hun bestedingen gedurende hun verblijf in Europa, voor 1,7 miljard euro bij aan de export (exportproduct: kennis). Als de resultaten van de LERU-universiteiten worden geëxtrapoleerd naar álle Europese universiteiten, komt het saldo uit op 3,8 miljoen Europese banen en ruim 300 miljard euro aan bruto toegevoegde waarde. Deze cijfers staan voor respectievelijk 1,8% procent van de totale Europese werkgelegenheid  en 2,2% van de totale bruto toegevoegde waarde van de EU. Tenslotte stelt de LERU dat elke euro aan bruto toegevoegde waarde, direct gegenereerd door de LERU-universiteiten, zorgt voor 6 euro bruto toegevoegde waarde elders, en elke baan bij een LERU-universiteit voor 6 banen elders. Elke euro aan inkomsten van LERU-universiteiten genereert 4,37 euro aan bruto toegevoegde waarde.