Voice4Thought Festival: met smartphone en rap tegen de dictatuur

Jonge protestleiders en zangers uit West- en Centraal-Afrika vertellen in Leiden hoe zij hun wereld proberen te verbeteren. Het nieuwe Voice4Thought Festival (24 t/m 29 augustus) laat met een mix van onderzoek, kunst, films en debatten een krachtig geluid uit Afrika horen.

Wereldverbeteraars

Oorlog, terrorisme, armoede…Berichten over Afrikaanse landen en hun inwoners zijn meestal heel somber. Terwijl er juist ook zoveel krachtige mensen zijn in landen als Congo, Kameroen en Tsjaad. Inwoners die niet lijdzaam afwachten, maar hun wereld proberen te verbeteren. De focus van het Voice4Thought festival, een artistiek-wetenschappelijk project van de Universiteit Leiden en het Afrika Studiecentrum, ligt op West- en Centraal-Afrika.

Protest via mobiele telefoons

Vanwege dictaturen en terroristische groeperingen als Boko Haram leiden veel mensen in deze regio’s geen vrij leven, aldus Mirjam de Bruijn, Leids hoogleraar Afrikanistiek en initiator van het festival. ‘Maar dankzij internet en mobiele telefoons delen jonge Afrikanen snel hun kennis. Ze sturen elkaar bijvoorbeeld filmpjes met hun mening die ook op internet verschijnen. Dit geeft ze een stem en in zeker opzicht een identiteit. Hierdoor weet de oppositie zich beter te mobiliseren en kan de machtsbalans verschuiven.’

Portretten uit Congo, Nigeria en Tsjaad

De Bruijn leidt het onderzoeksprogramma Connecting in times of duress: hoe communiceren bewoners in moeilijke omstandigheden en wat is de rol van technologie en sociale media daarin? In het Lipsiusgebouw is er een fototentoonstelling met portretten en begeleidende teksten van mensen die De Bruijn en haar promovendi en masterstudenten spraken in landen als Congo, Nigeria en Tsjaad. De veelal ook gefilmde geïnterviewden vertellen hoe zij wat van hun leven maken ten tijde van oorlog en onderdrukking. De filmpjes, die als onderzoeksmateriaal dienen, worden getoond door een VJ tijdens het dansfeest van het festival (op 29 augustus) en zijn te vinden op de website van Connecting in times of duress.

Debat met jonge leiders uit West- en Centraal-Afrika en Nederland

Mirjam de Bruijn vraagt 'gewone' mensen in West-en Centraal-Afrika hoe zij omgaan met onderdrukking.

Leiders uit West- en Centraal-Afrika en Nederland gaan een dag eerder, op 28 augustus, met elkaar in debat over het opkomende jongerenverzet en de westerse ‘export’ van mensenrechten. ’s Avonds geven Smockey, oppositieleider en rapper uit Burkino Faso, en slamdichter Croquemort uit Tsjaad, hun maatschappijkritiek in zang en muziek in de Oranjerie van de Hortus botanicus.

Spraakmakende films

Het festival wil niet de verschillen benadrukken maar juist wijzen op de overeenkomsten tussen de bezoekers en de Afrikaanse deelnemers. Eefje Gilbert, festivalcoördinator, merkt op: ‘Voor een deel delen we dezelfde angsten. Of je nu hier woont of in Tsjaad: iedereen wordt geconfronteerd met de angst voor  terrorisme.’ Op 24, 26 en 27 augustus presenteert het festival drie inspirerende Afrikaanse films. Slamartiest Croquemort, mensenrechten advocaat Pangmashi Yenkong (Kameroen) en Elvire Eijkman (African Studies Centre, Leiden) lichten tijdens de filmavonden hun filmkeuze toe en gaan in gesprek met de bezoekers.

Het festival sluit op 29 augustus swingend af in poptempel Gebr. De Nobel met optredens van onder andere Rivers Area Juke Squad, Generate, Croquemort, Kazil, Charly & Gallus en Smockey.

(LvP)

Zie ook

Voice4thought valt onder het onderzoeksproject Connecting in times of duress binnen het programma 'Colonial and global history' van het Instituut voor Geschiedenis van Universiteit Leiden. Het festival wordt mede georganiseerd door het African Studies Centre Leiden (ASC), LeidenGlobal en Both Ends.