Tinde van Andel benoemd op Clusiusleerstoel

Prof.dr. Tinde van Andel is per 1 september benoemd als bijzonder hoogleraar op de Clusiusleerstoel voor de Geschiedenis van Botanie en Tuinen.

Toegepaste en fundamentele botanie

Deze leerstoel, uniek in Nederland, is ingesteld door de Clusiusstichting. De hoogleraar richt zich op het onderzoek naar de ontwikkeling van de toegepaste en fundamentele botanie, in het bijzonder naar planten en hun gebruik zoals vastgelegd in historische herbaria tussen de 16e en 19e eeuw. Zij zal vooral samenwerken met het Scaliger Instituut, de Hortus botanicus Leiden, het Naturalis Biodiversity Center, en de faculteit wiskunde en Natuurwetenschappen.

De hoogleraar is ook betrokken bij de jaarlijkse Clusiuslezingen, waarbij experts op het gebied van tuinen en botanie uit het buitenland in Nederland samenkomen met Nederlandse deskundigen.

Tinde van Andel naast het beeld van Clusius in de Hortus botanicus

Al hoogleraar in Wageningen

Professor van Andel promoveerde in 2000 aan de Universiteit Utrecht. Zij is nu werkzaam bij het Naturalis Biodiversity Center in Leiden en als buitengewoon hoogleraar verbonden aan Wageningen University.

Van Andel sprak als deskundige over de relaties tussen Afrika en Suriname op het symposium Other Ways of Gardening dat ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan van de Clusiusstichting en het 425 jarig bestaan van de Hortus botanicus Leiden plaatsvond op 29 mei 2015.