Marianne Maeckelbergh nieuwe universitair hoofddocent met NWO Aspasia beurs

Dr. Marianne Maeckelbergh ontvangt een Aspasia voor haar etnografisch onderzoek naar democratie en digitale technologie. Met deze beurs is zij aangesteld als universitair hoofddocent bij het Instituut Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie.

Democratie, technologie en sociale verandering

Marrianne Maeckelbergh kreeg de Aspasia toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) voor haar vergelijkend onderzoek naar de wijze waarop burgers gebruik maken van digitale technologieën tijdens hun interacties in de publieke sfeer in de VS, India en Spanje.

Op dit moment voert zij al een deel van dit onderzoek uit in de VS als gastonderzoeker met een Marie Curie Fellowship aan de University of California in Berkeley. In augustus 2016 zal zij terugkeren naar Nederland en haar onderzoek aan de Universiteit Leiden voortzetten, waar zij dan ook weer onderwijs zal geven op gebied van politieke antropologie, democratie en sociale verandering.

De NWO Aspasia

De Aspasia is onderdeel van de Vidi-competitie en komt toe aan kandidaten die na de interviewselectie als zeer goed of excellent zijn beoordeeld maar geen Vidi of Vici krijgen. Wanneer zij binnen een jaar na hun gehonoreerde aanvraag bevorderd worden tot Universitair Hoofddocente of Hoogleraar, komen zij in aanmerking voor de Aspasia. De beurs  is door de NWO in het leven geroepen om het aantal vrouwelijke wetenschappers op het niveau van universitair hoofddocent of hoogleraar te stimuleren.