Lugus: springplank voor student-ondernemers

Vreemdvormige groenten, een leaseplan voor fietsen of nanotechnologie. Er zijn Leidse studenten die er een gat voor in de markt zien en graag willen weten hoe ze daarvan kunnen profiteren. Lugus helpt. De vereniging voor studerende beginnende ondernemers bestaat nu twee jaar en groeit hard.

Sterke ledengroei

Naast het bureau van (scheidend) voorzitter Rembrandt Donkersloot hangt een grafiek met daarop de ledenaanwas van Lugus. Een jaar geleden schoven er nog 11 mensen aan bij de barbecue in de Hortus botanicus en nu, inmiddels gevestigd in het voormalige pand van de Kamer van Koophandel, heeft de vereniging 61 leden. Donkersloot: ‘Die groei was lineair en wordt nu exponentieel.’

Op de jaarborrel van Lugus was goed te zien hoe sterk het ledenaantal in korte tijd is gegroeid.

Platform van netwerken

‘We brengen onze leden in contact met elkaar en experts: ondernemers, docenten en wetenschappers’, legt Donkersloot het belang van Lugus uit. De vereniging is een 'platform' waar netwerken aan elkaar worden geknoopt. Binnenkort moet Lugus haar huidige onderkomen verlaten en krijgt ze een vaste plek in het net opgerichte Centrum voor Innovatie en Ondernemerschap dat met gemeente en universiteit wordt opgezet.

Trots als een beer

Utrecht, Rotterdam en Delft hebben al tijden 'vrijplaatsen' voor start-ups van studenten. Willem te Beest, vice-voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Leiden, zag in Twente niet anders dan slimme studenten die hun studie omzetten in een onderneming. ‘Maar er gebeurde in Leiden niks’, speechte hij op vrijdag 3 juli tijdens de jaarborrel van Lugus. Tot hij twee jaar geleden lunchte met Wouter Bruins, oprichter van In Ovo - het bedrijf dat een methode ontwikkelde om van kuikens in het ei al het geslacht te bepalen. ‘Wouter zei: “Laat mij mijn gang maar gaan.” Ik heb twee jaar niks gehoord en nu staan we hier. Ik ben zo trots als een beer!’

Ereleden

Bruins stortte zich na dat gesprek niet alleen op zijn eigen bedrijf, maar ook op wat toen nog een Vrijplaats voor studerende ondernemers heette. Elke woensdag bracht hij ze met anderen onder het genot van bier en pizza in contact met ondernemers, docenten en experts. En dat is niet veranderd. Onafhankelijk, maar met steun van de Universiteit Leiden, de Hogeschool Leiden en de gemeente is Lugus volgens Te Beest ‘een aanwinst voor de regio’. Bruins’ inspanningen en Te Beests enthousiasme werden op 3 juli tot hun beider verrassing beloond: ze mogen zich de eerste ereleden van de vereniging noemen.

lWouter Bruins (tweede van links) en Willem te Beest (uiterst rechts) zijn benoemd tot ereleden van Lugus.

59 seconden

Restten die vrijdag nog 11 'Luguspresentaties': in maximaal 59 seconden mochten student-ondernemers vanaf een zeepkistje vertellen in welk gat in de markt ze zijn gesprongen. Zoals Crazygreens, dat groente en fruit dat vanwege afwijkende vorm of kleur niet in de supermarkten belandt maar prima te eten is, opkoopt en goedkoop doorverkoopt aan studenten en minima. Of Easy Fiets: een leasefiets voor studenten die nooit meer omkijken hebben naar reparaties of vervanging. Bijkomend voordeel: minder fietsen in het overvolle Leiden. En iedereen kan er in investeren.

(Sebastiaan van der Lubben)

Zie ook