Supergeleidend opstijgen in de Museumnacht

Kijken naar een dansende tulpenbol of opstijgen op een supergeleidende plaat. De Leidse Museumnacht op 30 mei bracht een aangename mix van kijken, luisteren en leren. De zevende editie trok het recordaantal van bijna 4.800 bezoekers.

Topless met viool

De Hortus en de Sterrewacht zijn grote publiekstrekkers tijdens deze Museumnacht en dat is niet zo gek. Het is een mooie, droge avond en de Hortus is op haar groenst. In alle hoeken is wel iets te zien of te beleven. Bezoekers vergapen zich aan een acteur die de bloei van een tulpenbol verbeeldt, een topless pantomime-speelster die denkbeeldig viool speelt en twee balletdansers die intrigeren met hun dans op een bed van bloembladeren.

Vrouw met denkbeeldige viool. Foto: J.P. Kranenburg

IJskoude fysica

Daarnaast valt er veel te leren. Een gids wijst bezoekers de meest giftige planten aan. Bij de Sterrewacht geven studenten demonstraties in ‘ijskoude  fysica’. Natuurkundestudent Yuri Bonanno laat vrijwilligers een klein stukje opstijgen met de ‘Human Levitator’: een draaiende magneet op een supergeleidende plaat waaruit witte dampen van koud stikstof opborrelen.

Dansers op een bed van bloembladeren bij de Sterrewacht. Foto: J.P. Kranenburg

Supergeleiding

Bonanno legt geïnteresseerden het principe van supergeleiding uit. De elektrische weerstand verdwijnt wanneer de plaat gekoeld wordt met koud stikstof van -196 ℃. 'Hoe kan dat principe worden toegepast?', vraagt een nieuwsgierige vader wiens zoon rondjes draait op de magneet. 'Bijvoorbeeld in zweeftreinen die boven magnetische rails zweven', oppert Bonanno

Foto: J.P. Kranenburg

Michael Jackson op de viool

Ondertussen klinken er overal klanken: soulmuziek uit de Orangerie, junglegeluiden bij de bomen en in de Sterrewacht een strijkersformatie die met viool en contrabas Michael Jackson speelt. En het blijft niet bij luisteren en kijken. Bezoekers kunnen een oeroude boom knuffelen die, dankzij verstopte apparatuur in de takken, bij aanraking reageert met junglegeluiden. Hoe intenser de aanraking, hoe dieper het geluid.

Een tulpenbol komt tot leven. Foto: J.P. Kranenburg

22.000 museumbezoeken

Ook de andere musea - Boerhaave, Naturalis, de Lakenhal, Volkenkunde, het Sieboldhuis en molenmuseum De Valk – presenteren die aantrekkelijke mix van muziek, kunst en leerzame demonstraties. De bijna 4.800 bezoekers zorgden samen voor 22.000 museumbezoeken, meldt de organisatie. ‘Veel ontdekt in 1 avond’, merkt een tevreden bezoekster twitterend op.

De Leidse Museumnacht is een initiatief van studentenvereniging Quintus in samenwerking met de Leidse musea.

(LvP)