Max Rood Pleitwedstrijd

Op vrijdag 19 juni jl. vond voor de eerste keer de landelijke arbeidsrechtelijke Max Rood pleitwedstrijd plaats in Leiden. Deze is vernoemd naar de bekende hoogleraar en arbeidsrechtadvocaat Max Rood (1927-2001), die bekend stond om zijn bijzondere retorische technieken. De wedstrijd bestond uit een ronde waarop de zes deelnemende teams zich van te voren konden voorbereiden aan de hand van een vooraf bekende casus, en een finaleronde waarbij de twee overgebleven teams zich ter plekke slechts kort op de nieuwe zaak konden inlezen.

De jury van de wedstrijd bestond uit zes rechters van rechtbanken en gerechtshoven uit verschillende delen van het land.

Amsterdamse deelnemers waren twee studenten van de gezamenlijke afstudeerrichting Arbeidsrecht van de VU en UvA, Jacobien Sap en Imran Hyder. Na een zinderende eerste ronde, waarin zij het team uit Rotterdam achter zich lieten, moesten Jacobien en Imran in de finaleronde een juridisch zeer lastige casuspositie verdedigen tegen het team uit Leiden. Desondanks lieten zij zich door de indrukwekkende samenstelling van het rechterlijk college niet van de wijs brengen, en werden uiteindelijk tot de winnaars werden uitgeroepen.

De docenten van de afstudeerrichting Arbeidsrecht feliciteren Jacobien en Imran van harte met deze prachtige prestatie!

Jacobien Sap (VU) en Imran Hyder (UvA)