Lustrumweek: Watskeburt?!

De Universiteit Leiden viert dit jaar haar 440-jarig bestaan met als climax de lustrumweek: sporten, feesten en de expositie Global Imaginations. Ook na de zomer zijn er nog lustrumactiviteiten, zoals de Nacht van Kunst en Kennis op 19 september.

Bumperball

Voetballen met een skippybal om je lijf

Voetballen met een skippybal om je lijf. De lustrumweek startte met de University Sports Challenge op 25 juni. Studenten en werknemers namen het tegen elkaar op in het Universitair Sportcentrum met sporten zoals Bumperball en levend Angry Birds. Vice-rector Simone Buitendijk trakteerde winnaar Da Vinci, een dispuut van Quintus, op champagne.

Global imaginations

In Global Imaginations geven toonaangevende kunstenaars uit binnen- en buitenland hun visie op de geglobaliseerde wereld

De volgende dag opende rector magnificus Carel Stolker de bijzondere lustrumexpositie Global Imaginations (t/m 4 oktober) in De Meelfabriek. Hierin geven toonaangevende kunstenaars uit binnen- en buitenland hun visie op de geglobaliseerde wereld. Zo staat er een kunstzinnige installatie die Leids singelwater omzet in echt drinkwater. Onder het motto: gebruik bronnen uit je directe omgeving, dat spaart het milieu. In de Oude UB aan het Rapenburg ging tegelijkertijd een satelliettentoonstelling van start over de verbeelding van de wereld in kaarten.

De Jeugd van Tegenwoordig

Het lustrumfeest op 26 juni startte met een buffet in de Faculty Club, met op de achtergrond de zwoele klanken van Minervaband Vier voor half Jazz en Esther van Hees. Hierna barstte het feest los in de Pieterskerk. Met een verrassende host: journaallezer en alumnus Rik van de Westelaken. Hij opende de avond met de aankondiging van het programma en bedankte de lustrumcommissie voor al hun werk.

De Jeugd van Tegenwoordig, onder meer bekend van hun nummer 'Watskeburt?!'

Tweeduizend studenten en medewerkers gingen later los op rapformatie De Jeugd van Tegenwoordig. Een memorabel moment: 440 jaar geleden werd in deze kerk de universiteit opgericht, op precies deze plek speelde misschien wel Nederlands meest spraakmakende band ter ere van dit lustrum.

Spectaculair dansfeest in de Pieterskerk, waar de Universiteit Leiden 440 jaar geleden is gesticht

Lustrumbier

In de wensboom kon iedereen zijn of haar wens ophangen

Bierliefhebbers konden hun hart ophalen bij de speciaalbierlounge. Hier was onder meer het speciale Lustrumbier te verkrijgen van brouwerij Pronck, van Leidse alumni. Binnenkort is dit bier per fles en in een speciale lustrumverpakking te krijgen bij de universiteitswinkel. Aan een wensboom in de kerk konden de feestgangers kaartjes hangen met hun eigen gedachte aan vrijheid erop. ‘Zelf te kunnen kiezen’, schreef een student.

Barry Badpak

De knallende afterparty, onder andere met silent disco, vond plaats op de sociëteit van Quintus, met optredens van FeestDJRuud en Kris Kross Amsterdam. De Leidse sensatie Barry Badpak wist de hele zaal mee te krijgen.

(LvP/CR)

Zie ook

Lustrumactie 440 jaar vrijheid

Het thema van dit 88e lustrum is: 440 jaar vrijheid. De universiteit wil graag het feest van vrijheid delen met anderen voor wie vrijheid niet vanzelfsprekend is. Zo wordt er geld ingezameld voor minder draagkrachtige studenten uit Afghanistan en Zuid-Afrika. Oproep: studenten en medewerkers die muntjes over hebben van het lustrumfeest kunnen deze tot 13 juli inleveren bij de portier van het Bestuursbureau, Rapenburg 70.