‘KLM nam de opdracht net zo serieus als wijzelf’

Hoe kan KLM de meest duurzame luchtvaartmaatschappij blijven? Masterstudenten van het Leiden Leadership Programme duiken de praktijk in en adviseren bedrijven bij grote vraagstukken.

Op de werkvloer

Cartoon van Johan Dijk met de drie studenten Koen van der Voort, Gilani Sewdin en Paulien Schuurman

De complexiteit van leiderschap snap je pas echt als je op de werkvloer staat. Dat is het uitgangspunt van het Leiden Leadership Programme van de Honours Academy. Dit jaar gaven 87 masterstudenten, van de meest uiteenlopende studies, aan 25 bedrijven strategische adviezen. De bedrijven varieerden van een non-profit organisatie als Amnesty International tot een groot commercieel bedrijf als KLM. De studenten maakten vervolgens een verslag van hun opdracht. Hoe verging het de studenten bij KLM?

Dow Jones Sustainability Index

KLM is samen met Air France nu tien jaar op rij de meest duurzame luchtvaartmaatschappij in de Dow Jones Sustainability Index. Deze index is gebaseerd op de mate waarin duurzaamheidsbeleid geïntegreerd is binnen een organisatie. Kortom: wat doet KLM voor de drie P’s: People, Planet en Profit? Om deze koploperspositie te behouden vroeg de organisatie drie masterstudenten of ze tot het jaar 2020 een strategie konden uitstippelen. Paulien Schuurman (Social and Organisation Psychology), Gilani Sewdin (Clinical Psychology) en Koen van der Voort (Ondernemingsrecht) werden gekoppeld aan de afdeling Corporate Social Responsibility van KLM die zich bezighoudt met maatschappelijke betrokkenheid.

Interviews

KLM heeft verschillende maatschappelijke programma’s, bijvoorbeeld op het gebied van mensenrechten of ontwikkelingssamenwerking. Zo steunt het bedrijf Close the Cap, een organisatie die computers inzamelt en aanpast aan projecten op het gebied van gezondheidszorg en ondernemerschap in Afrika. De vraag van KLM was: aan welke vereisten moet zo’n programma voldoen om succesvol te kunnen zijn? Schuurman, Sewdin en Van der Voort begonnen met een literatuurstudie naar maatschappelijk verantwoord ondernemen en de rol die de samenleving daarin speelt. Voor advies op maat namen ze interviews af met KLM-medewerkers. Hierdoor konden ze achterhalen waar de luchtvaartmaatschappij voor staat, waar het bedrijf goed in is en waar de uitdagingen in de organisatie liggen.

Voordelen voor maatschappij én KLM

Paulien Schuurman, Koen van der Voort en Gilani Sewdin

'Ons onderzoek resulteerde in een beslismodel dat alle voorwaarden bevat voor een succesvol gemeenschapsprogramma’, legt Schuurman uit. Met behulp van dit model kunnen KLM-medewerkers op een consistente manier beslissingen nemen over welke projecten of partnerschappen werkelijk succesvol kunnen zijn. Eén van de elementen uit het beslismodel is dat het zowel een voordeel op moet leveren voor de maatschappij als voor KLM. Want dat levert een groot draagvlak binnen de organisatie op waardoor de betrokkenheid groot blijft.

Test met medewerkers

De studenten testten het model op de werkvloer. Ze gaven een workshop voor medewerkers die zich bezig houden met maatschappelijke betrokkenheid en/of milieubeleid. Door middel van brainstormsessie lieten ze de medewerkers alvast oefenen of de checklist helpt om hun werk goed te kunnen doen.

In hun evaluatie blikken Sewdin, Van der Voort en Schuurman terug op een ‘fijne samenwerking’. ‘KLM nam de opdracht net zo serieus als wijzelf.’ Schuurman kreeg zelfs een stageplek om het model nader uit te werken zodat het op meerdere afdelingen geïntegreerd kan worden. De drie concluderen in hun evaluatie: ‘De praktijkopdracht was niet alleen op professioneel gebied leerzaam, maar ook voor onze persoonlijke ontwikkeling. De combinatie van jezelf zowel professioneel als persoonlijk uitdagen, maakte dat dit afgelopen jaar een bijzonder avontuur is geworden waar wij met trots op terugkijken.’

(LvP)

Zie ook