Universe Awareness finalist van de WISE Awards 2015

Universe Awareness is één van de vijftien projecten die zijn uitgekozen door WISE om boeiende en innovatieve oplossingen voor de meest urgente uitdagingen in het onderwijs te brengen. Elk jaar erkennen en promoten de WISE Awards zes succesvolle, innovatieve projecten die wereldwijde uitdagingen in het onderwijs aangaan.

Het Universe Awareness project is een pionier op het gebied van wereldwijde wetenschapseducatie. De schoonheid en grandeur van het heelal worden gebruikt om jonge kinderen (voornamelijk uit kansarme gebieden) te inspireren en te interesseren voor wetenschap en techniek. Ook wordt de kinderen een gevoel van wereldburgerschap bijgebracht. Universe Awareness heeft een netwerk van 63 landen en wordt gecoördineerd door Universiteit Leiden, Nederland.

Extra motivatie

‘Universe Awareness is minder dan tien jaar geleden opgericht, maar het heeft al honderdduizenden kinderen van over de hele wereld geïnspireerd. De erkenning door WISE Awards geeft ons extra motivatie om ieder kind te blijven inspireren met onze prachtige kosmos’, zegt Prof. George Miley, stichter van Universe Awareness.

WISE Awards

De finalisten van de WISE Awards 2015 zijn ingehuldigd door de Quatar Foundation in 2009 onder leiding van hun voorzitter, Hare Hoogheid Sheikha Moza bint Nasser. De WISE Awards identificeren en promoten de meest innovatieve en effectieve aanpakken voor de urgentste huidige uitdagingen in het onderwijs, wereldwijd. De WISE Awards finalisten brengen realistische oplossingen en geven concrete voorbeelden van de beste onderwijsaanpakken. Individuen en gemeenschappen hebben op grote schaal profijt van deze aanpakken. Doordat de projecten een breed scala aan problemen aanpakken in alle soorten omgevingen, kunnen de projecten een inspiratiebron zijn voor anderen over de hele wereld.

De zes winnende projecten zullen in september worden aangekondigd. De viering is op de zevende World Innovation Summit for Education, 3-5 November 2015, in Doha, Qatar. Naast publiciteit en mogelijkheden om te netwerken, zal elk winnend project $20,000 (US) ontvangen.

Meer informatie over de finalisten van de WISE Awards 2015

Foto:  Leerlingen kijken door een zonnetelescoop bij een UNAWE-activiteit in Ngliman, Oost-Java, Indonesië, 2013.