Universe Awareness’ Universe in a Box wint prijs Beste Lesmateriaal voor Wetenschapseducatie

Universe in a Box is erkend voor zijn educatieve waarde, door het Europese netwerk van Wetenschapseducatie (Scientix).

Universe in a Box is het goedkope, op onderzoekend leren gebaseerde sterrenkunde lesmateriaal van Universe Awareness (UNAWE). Op vrijdag 22 mei 2015 werd dit lesmateriaal bekroond met de Scientix Resources Award voor 'STEM Lesmateriaal Gericht aan Leraren'. Als onderdeel van de prijs wordt het Universe in a Box-activiteitenboek in 24 Europese talen vertaald.

Universe in a Box is gemaakt om docenten te helpen om de moeilijke en soms abstracte begrippen van de sterrenkunde aan jonge kinderen uit te leggen. Dit gebeurt door middel van praktische, onderzoekende en aantrekkelijke methoden. Het bevat een activiteitenboek met meer dan veertig praktische activiteiten en de materialen en modellen om ze uit te voeren. De activiteiten omvatten een uitleg over de seizoenen met een wereldbol en lamp, evenals een schaalmodel van het zonnestelsel.

Over UNAWE

Universe Awareness (UNAWE) is een pionier op het gebied van wereldwijd wetenschappelijk onderwijs. Het maakt gebruik van de schoonheid en grootsheid van het heelal om jonge kinderen, met name die uit een kansarme omgeving, aan te moedigen om interesse in wetenschap en technologie te krijgen. Ook wordt hun gevoel van wereldburgerschap bevorderd. Universe Awareness omvat een netwerk van meer dan 60 landen en wordt gecoördineerd door de Universiteit Leiden in Nederland.

Over Universe in a box

Universe in a Box is een uniek concept van Cecilia Scorza van Haus der Astronomie in Heidelberg, Duitsland. Het werd verder ontwikkeld in het kader van UNAWE. Cecilia zegt: ‘Universe in a Box helpt leraren bij het overwinnen van de eerste hindernis - de voorbereiding van lesgeven over sterrenkunde - door middel van spannende activiteiten en modellen’.

Het volledige ontwikkelingsproces van Universe in a Box, van prototyping tot projectmanagement, werd gefinancierd door de Europese Unie.

Verspreid over de hele wereld

UNAWE International Office heeft meer dan 900 exemplaren van Universe in a Box verspreid over de hele wereld. Het lesmateriaal is ook online beschikbaar om zelf in elkaar te zetten.

Scientix Awards

Scientix introduceerde de Scientix Awards om de beste educatieve middelen te tonen die vrij beschikbaar zijn voor ouders en leraren. De jury richtte zich op de pedagogische waarde, openheid, curriculumintegratie, de diepte van de kennis, duidelijkheid en innovatief gebruik van technologie.

Scientix, een initiatief van de Europese Unie, stimuleert en ondersteunt een Europa-brede samenwerking tussen STEM (Wetenschap, Technologie, Bouwkunde en Wiskunde) leraren, onderwijsonderzoekers, beleidsmakers en andere STEM-onderwijsprofessionals. Het project bouwde een online portal voor het verzamelen en presenteren van huidige Europese STEM-onderwijsprojecten en resultaten. Daarnaast organiseerde het verschillende lerarenworkshops. Scientix beoogt nationale lerarengemeenschappen te bereiken, en bijdragen aan de ontwikkeling van nationale strategieën voor bredere toepassing van onderzoekend leren en andere innovatieve benaderingen van wiskunde- en wetenschapseducatie.

www.unawe.nl
Universe in a box