Promoveren aan twee universiteiten op drugsmisbruik

Stimulerende drugs als khat en cocaïne hebben negatieve impact op dagelijkse handelingen als autorijden, werk of sociaal gedrag. Dat komt door beschadiging van controlefuncties in de hersenen. Psycholoog Manuel Ruiz draagt bij aan beter begrip en behandeling van drugsmisbruik. De Spanjaard Ruiz promoveert 12 mei aan de Universiteit Leiden en de Universiteit van Granada.

Beste van twee universiteiten combineren

Manuel Ruiz in een opstelling voor een experiment

Ruiz is de personificatie van de samenwerking tussen de Universiteit Leiden en de Universiteit van Granada. Hij krijgt als eerste promovendus een doctorstitel van beide universiteiten. ‘Die samenwerkingsovereenkomst stelde mij in de gelegenheid het beste van deze twee gerenommeerde universiteiten te combineren,’ aldus Ruiz. In de onderzoeksgroep van cognitief psycholoog Bernhard Hommel onderzocht hij de invloed van khat- en cocaïne op mechanismen die aan de basis liggen van ons denken en handelen. In diverse experimenten bekeek hij hoe khat- en cocaïnegebruikers zich gedragen bij een aantal cognitieve taken op de computer. Die taken hebben vooral betrekking op het onderdrukken van acties, op mentale flexibiliteit en op het updaten van het werkgeheugen. Deze mentale processen zorgen voor de stroom van informatieverwerking in de hersenen.

Samenhang tussen khat- en cocaïnegebruik

‘Ik ben uitermate geïnteresseerd in menselijke cognitie en het mentale proces om probleemoplossend te handelen en snelle besluiten te nemen’, licht Ruiz toe. ‘Maar drugsgebruik verandert dat vermogen, en ik wilde weten tot op welke hoogte.’ Daartoe bedacht hij cognitieve taken die de samenhang laten zien tussen khat- en cocaïnegebruik. De onderzoeksvraag was tweeledig. Voor het eerst in de wetenschap wilde hij testen of regelmatige khatgebruikers minder controle hebben op denken en handelen. Omdat het gebrek daarvan algemeen bekend is bij cocaïnegebruikers wilde Ruiz ook testen op beschadiging van taal- en geheugenprocessen.

Begrip en behandeling van drugsmisbruik

Ruiz: ‘Mijn onderzoek heeft belangrijke implicaties voor een beter begrip en de behandeling van drugsmisbruik. De gevonden samenhang in mentale processen van khat-and cocaïnegebruikers zijn erg belangrijk. Want gebruik van deze drugs leidt tot een aanzienlijke verslechtering van dagelijks functioneren, variërend van autorijden, werken of sociaal gedrag. Ook wordt mijn nauwkeurige omschrijving van deze verstoring beschouwd als een belangrijke stap voor khat- en cocaïnegebruikers om af te willen kicken en om af te zien van drugs, en dat ook vol te houden.’

De toekomst van synthetische drugs

In de toekomst wil Ruiz zich richten op de mogelijke cognitieve stoornissen voor de gebruikers van synthetische drugs. Want die drugs zijn gemakkelijk en overal op internet te verkrijgen. Ruiz: ‘In minder dan 10 jaar is een nieuwe soort drug op het toneel verschenen die mensen gebruiken zonder daarvan het effect te kennen op korte en lange termijn.’