Masterstudenten bezoeken Humanity House Den Haag

Is migratie een mensenrecht? En zouden economie en arbeidsmarkt niet juist welvaren bij een grenzeloze wereld? Tijdens het afsluitende college van het Literature Seminar Migration & Integration boog de groep masterstudenten zich over de vraag of het openstellen van de grenzen voor vluchtelingen en migranten een oplossing voor het huidige humanitaire vraagstuk van bootvluchtelingen en bed-bad-brood-regelingen biedt. Daarbij werd gepoogd ook de inzichten uit de historische migratieonderzoeken die in eerdere colleges aan bod kwamen in te zetten, waar het bijvoorbeeld de kans op terugkeer betreft.

Na het college vertrok een deel van de groep naar het door het Rode Kruis opgerichte Humanity House in Den Haag om daar de ‘ervaringsreis’ van een vluchteling af te leggen.

Het bezoek werd ingeleid met enkele praktijkvoorbeelden door Tycho Wallaardt (werkzaam bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie, en in Leiden gepromoveerd op een onderzoek over de asielprocedure) en Hanneke Verbeek (Leiden alumnus en werkzaam geweest bij Vluchtelingenwerk).

Tot slot werd door een medewerker van het Humanity House toegelicht hoe zij dit politiek gevoelige vraagstuk naar een educatieve omgeving hebben vertaald.

​Studenten luisteren naast de veldbedden van een nagebouwd vluchtelingenkamp naar vluchtverhalen

Studenten zitten in de verhoorkamers voor hun fictieve visumaanvraag