Samenwerking LEI - TUD - EUR op het gebied van minoronderwijs

De Universiteit Leiden, de Technische Universiteit Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam werken samen op het gebied van onderwijs, onderzoek en valorisatie. Met het gezamenlijk en unaniem openstellen van de minors zetten de drie universiteiten een stap naar het realiseren van één van de doelstellingen van hun samenwerking: het verbreden en het onderling beter toegankelijk maken van elkaars onderwijs.

33 procent plaatsen voor studenten van beide andere universiteiten

Studenten van LEI, TUD en EUR krijgen gedurende de aanmeldingsperiode 1 t/m 31 mei 2016 tot het percentage van 33% gegarandeerd toegang tot elkaars verbredende minors. Verbredende minors zijn bedoeld voor studenten met verschillende opleidingsachtergronden.

Tevens willen de drie universiteiten de wederzijdse deelname aan de minors stimuleren en beter faciliteren. Voorheen was de mogelijkheid deel te nemen aan een minor van de partneruniversiteit wel aanwezig maar in de praktijk beperkt.

Gezamenlijke minoraanbod LEI-TUD-EUR

In de naaste toekomst willen de universiteiten meer gemeenschappelijke, multidisciplinaire minors aanbieden. Daarin worden de vakken verzorgd door docenten van twee of drie van de partneruniversiteiten en krijgen studenten de mogelijkheid met andere studenten van verschillende opleidingen te werken aan multidisciplinaire vraagstukken. Voor 2016-2017 is het gezamenlijke aanbod nog beperkt tot de LEI/TUD/EUR minor Responsible Innovation en de LEI/TUD minor Security, Safety and Justice.

Elkaars onderwijs kunnen volgen is ook een wens van de studenten van de drie universiteiten.

Minoren

De meeste bacheloropleidingen van LEI, TUD en EUR hebben een major-minorstructuur, met een minorruimte van 15 tot 30 studiepunten (EC). Deze minorruimte biedt studenten de mogelijkheid om zich buiten de grenzen van de eigen opleiding te oriënteren of om zich juist verder te verdiepen in de eigen discipline. Met een goed gekozen minor vullen studenten hun eigen opleiding aan met kennis, inzicht en vaardigheden uit andere disciplines. Ook kunnen ze met een minor voorsorteren voor de master die ze willen volgen na hun bachelor.