Rubiconsubsidie voor Margot Schel

Margot Schel is een van de 18 onlangs gepromoveerde en talentvolle wetenschappers die een Rubiconsubsidie ontvangen van NWO. Schel is onlangs gepromoveerd bij Ontwikkelingspsychologie en gaat met deze subsidie in Zweden onderzoek doen bij het prestigieuze Karolinska Instituut.

Logische puzzels als voorspeller van wiskundevaardigheden

Schel zal in Zweden onderzoeken of training met verschillende soorten logische puzzels voorspellend is voor wiskundevaardigheden. Wiskundevaardigheden zijn zeer belangrijk voor school en werksucces. Het is daarom belangrijk om voorspellers van wiskundevaardigheden te identificeren. Schel onderzoekt de relatie tussen training en hersenactiviteit en het effect hiervan op wiskundevaardigheden. Op 22 januari 2015 promoveerde Schel op onderzoek naar de invloed van hersenactiviteit en hersenontwikkeling op de ontwikkeling van zelfcontrole.

Rubicon

Het programma Rubicon is vernoemd naar de rivier die Julius Caesar overstak voordat hij aan zijn zegereeks begon die uiteindelijk leidde tot de uitspraak 'veni, vidi, vici'. Met Rubicon geeft NWO startende wetenschappers de mogelijkheid internationale onderzoekservaring op te doen als opstap voor een wetenschappelijke carrière.

(10 april 2015 - LK / Bron: NWO)