Studenten doen aanbevelingen voor duurzamere universiteit

De universiteit werkt aan duurzaamheid en zou dat meer voor het voetlicht moeten brengen. Dat concluderen masterstudenten van de opleiding Industrial Ecology die onderzochten hoe groen en duurzaam de Universiteit Leiden is.

Steeds meer duurzame initiatieven

In hun rapport ‘Master Key: Making Leiden University Sustainable’ stellen de vijf studenten dat de universiteit op een aantal fronten goed bezig is. De universiteit committeert zich aan diverse afspraken met targets over duurzaamheid en ondersteunt groene initiatieven. Nieuwe gebouwen, zoals de toekomstige bètacampus, worden duurzaam ingericht. En een groeiend aantal opleidingen en onderzoeksgroepen besteedt veel aandacht aan duurzaamheid.

Meer bekendheid nodig

Deze goede voorbeelden zijn echter nog te weinig bekend, zo luidt de conclusie van het rapport. ‘De meeste studenten en medewerkers weten niet wat voor groene initiatieven zijn, want er wordt te weinig over gecommuniceerd’,  aldus Miranda Verboon, een van de samenstellers van het rapport. De universiteit werkt momenteel aan een nieuw milieubeleidsplan.

Aanbevelingen rapport

Samen met Green Keys, een door studenten gerunde stichting die de universiteit groener wil maken, presenteerden ze hun resultaten onlangs op een symposium over duurzaamheid. De studenten komen met diverse andere aanbevelingen. Anna Schwarz, voorzitter Green Keys: ‘De universiteit zou nog meer gericht duurzaamheidsbeleid kunnen ontwikkelen. Een nieuwe sustainability officer zou dat goed kunnen aanjagen.’

Green Office

Ook pleiten de studenten voor een Green Office, een zichtbaar en aansprekend contactpunt dat groene initiatieven stimuleert en helpt uit te voeren. Diverse andere universiteiten hebben al zo’n bureau. Schwarz: ‘Een Green Office kan gerund worden door een medewerker en studenten die er hun stage van maken. Zij kunnen onderzoek doen en bijvoorbeeld kijken hoe de kantines nog duurzamer kunnen worden en hoe het energieverbruik verder omlaag kan.’ Verboon merkt op: ‘Een Green Office is een investering, maar zal op termijn ook geld besparen als de universiteit duurzamer wordt. Daarnaast zorgt het voor meer continuïteit.’

Klimaatneutraal in 2050

De studenten pleiten verder voor een drastische vermindering van de uitstoot van CO2, in 2050 zou de universiteit klimaatneutraal moeten zijn. Het energieverbruik zou jaarlijks met 2 procent verminderd moeten worden. Om deze doelstellingen te halen dienen de gebruikers van de gebouwen, medewerkers en studenten, goed geïnstrueerd worden.

Concrete tips voor duurzamere universiteit

Daarnaast komen de studenten nog met diverse concrete tips:

• De computers gaan in de meeste universitaire gebouwen tussen 0.00 en 7.00 uur automatisch uit. Ze zouden eerder uitgeschakeld moeten worden of in de slaapstand worden gezet als ze niet worden gebruikt.
  • Zorg voor afvalbakken met drie openingen zodat plastic, voedsel en ander afval gescheiden kunnen worden.
  • Laat mos op de daken groeien, dat zorgt voor een isolerende werking.
  • Alleen Plexus beschikt over zonnepanelen, die zouden op meer gebouwen moeten komen.

Zonnepanelen op studentenhuizen

Naast de universiteit wil Green Keys ook studenten stimuleren zich duurzamer te gedragen. Via posters, digitale schermen in universiteitsgebouwen, een maandelijkse nieuwsbrief, Facebook en Twitter geven ze tips. Variërend van vleesloze dagen tot korter douchen. En Schwarz droomt nog van iets anders: ‘Elk studentenhuis zou zonnepanelen op het dak moeten hebben.’

Zie ook

•  Rapport Master Key. Making Leiden University sustainable