Paul Keβler onderscheiden met Universiteitspenning

Paul Keβler, de prefect van de Hortus botanicus Leiden, ontving op zijn jubileumreceptie de Universiteitspenning van de Universiteit Leiden. Als directeur bracht hij de uitgebreide en gerenoveerde Hortus tot volle bloei.

Parallel Clusius

De Universiteitspenning bestaat sinds 1958 en is een blijk van waardering voor personen die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de Leidse universiteit. Foto: Petra Sonius

‘We haalden Clusius uit Wenen en Keβler uit Kaiserslautern.’ Willem te Beest, vicevoorzitter van het college van bestuur, sprak tijdens de jubileumreceptie op 9 maart zijn grote waardering uit voor de verdiensten van Keβler en trok de parallel met Clusius. Net als onder deze eerste prefect, een ander woord voor directeur, kwam de Hortus ook onder Keβler tot volle wasdom. De Duitse botanicus, dit jaar 25 jaar in dienst van de Leidse universiteit, leidt sinds 2006 de oudste botanische tuin van West-Europa.

Hortus in top 50-best bezochte musea

Paul Keβler was dit jaar tijdens de diesviering gekleed als Clusius.

Onder Keβlers leiding is de Leidse Hortus uitgebreid en gerenoveerd, gebeurt er volop wetenschappelijk onderzoek en wordt er intensief samengewerkt met botanische tuinen over de hele wereld. Bovendien heeft de Hortus een belangrijke publieksfunctie. De tuin trekt sinds de renovatie in 2013 en de heropening van de tropische kassen door koningin Máxima grote bezoekersaantallen en staat al jaren in de top 50 van de best bezochte musea van Nederland.

Biodiversiteit planten Zuidoost-Azië

Te Beest wees ook op Keβlers verdienstelijke eigen onderzoek. Een groot deel van zijn tijd bij de universiteit bracht Keβler niet door in Leiden, maar in de tropen. Hij onderzocht onder andere de biodiversiteit van planten in Zuidoost-Azië. Daarom werd de jubileumreceptie toepasselijk gehouden op het Tropisch Terras in de kas van de Hortus.

Tomeloze ambitie

Ook andere sprekers zoals tuinchef Theo Houthoff en Gert-Jan van Helden, directeur bedrijfsvoering bij W&N, prezen zijn veelzijdigheid: Keβler is letterlijk niet te beroerd om vieze handen te krijgen en daarnaast een charmante leidinggevende. Van Helden: ‘Met jouw tomeloze ambitie en goede fondsenwerving heb je de Hortus naar een ander niveau getild.’

Onderzoek Hortus springlevend

Keβler met de Universiteitspenning. Foto: Petra Sonius