De verborgen lijn in je carrière: LOFtalk met Loes Mulder

Ter ere van de internationale vrouwendag, organiseerde Lof een LOFtalk, een bijeenkomst om jong, vrouwelijk talent te inspireren.

LOFtalk

In de vroege maandagmorgen van 9 maart begaven zich ruim 20 vrouwelijke honoursstudenten van de Universiteit Leiden naar het Leiden Leadership Centre in Den Haag. Mede naar aanleiding van Internationale Vrouwendag, een dag daarvoor, organiseerden het Leiden Leadership Centre en de Honours Academy in samenwerking met Lof een zogenaamde LOFtalk. Lof is een organisatie die zich inzet voor ambitieuze vrouwen, en hen inspireert en informeert over thema’s als diversiteitsmanagement en work-life balance.

Deze LOFtalk startte met een introductie van oprichter Jolanda Holwerda. Vervolgens werd de LOFtalk verzorgd door Drs. Loes Mulder, Directeur-Generaal van de Algemene Bestuursdienst. Als DG van de ABD – de overheid is dol op afkortingen – is zij verantwoordelijk voor zo’n 550 topmanagers binnen de Rijksoverheid. Loes vertelde over haar loopbaan en haar eigen ervaringen op het gebied van ‘vrouwelijk leiderschap.’

Zonder quota pas succes in 2090?

Om te beginnen werd de groep gevraagd of zij dacht dat er verschillen bestaan tussen het carrièrepad van mannen en vrouwen; een ruime meerderheid beaamde dit. Inderdaad is het nog altijd niet vanzelfsprekend dat vrouwen door kunnen stromen naar de top. Op dit moment is er discussie gaande over quota – Duitsland heeft er zojuist één ingevoerd, maar Minister Bussemaker denkt dat een niet-verplichtende lijst van vrouwen die ‘board-ready’ zijn ons ook al een stap verder kan brengen. Loes geeft aan dat de ABD een taakstelling heeft van 30% vrouwen in de top. Als we niets doen, geeft Jolanda Holwerda aan, hebben we in Nederland pas in 2090 dat basispercentage van 30% vrouwen aan de top van organisaties bereikt.

Het Lof-labyrint

Mede hierom heeft Lof een andere aanpak dan het bevechten van een ‘glazen plafond’. In de visie van Lof is het leven eerder een labyrint, waarin je op allerlei momenten keuzes maakt. Je kunt hier in vast komen te zitten of je juist een weg door het doolhof banen.

Loes Mulder merkt op dat de vele keuzes die je maakt op het moment zelf vaak aanvoelen als chaos. Achteraf, terugkijkend, zie je hier vaak pas een lijn in. Je kan nog zo veel proberen te sturen; vaak kom je uiteindelijk wel terecht op goede plekken die bij jou passen.

Zo kijkt Loes Mulder ook terug op haar eigen carrièrepad tot nu toe. Zij realiseerde zich jong dat ze gender studies kon bestuderen of er zelf een actieve rol in spelen, en ze heeft voor dat laatste gekozen. In haar werk komt ze regelmatig vrouwen tegen die een promotie, een nieuwe functie, of de stap van studie naar werk, vooral zien als ‘grote’ nieuwe stap, terwijl deze vaak juist heel goed aansluit bij hun bestaande vaardigheden en kwaliteiten. Terugkijkend concludeert ze dat haar eigen volgende stappen altijd iets met de vorige te maken hebben gehad, ook al waren haar promoties niet altijd vanzelfsprekend.
Niet alles hoeft ook onmiddellijk te gebeuren: ambitie kan ook beklemmend werken als je alles tegelijkertijd wil aanpakken. Haar boodschap, en ook die van Jolanda Holwerda van Lof: reflecteer op wat je graag wilt, en waar je het verschil kunt maken. Zet jezelf in de spotlight.

Leiderschap kent vele types

Voor de studenten van het Leiden Leadership Programme is het inmiddels een bekende boodschap: leiderschap kent geen ‘magic bullet’ of geheim recept. Loes Mulder ziet vanuit haar huidige positie ook dat er veel verschillende typen leiders zijn. Sterker nog: als een leider vertrekt, is haar ervaring dat deze vaak wordt opgevolgd door iemand met andere sterke en zwakke punten, aangezien geen enkele leider alle ballen tegelijkertijd in de lucht kan houden.

Loes  sluit af met twee wensen: als eerste hoopt ze dat als zij de groep later tegenkomt als ze oud en grijs/wijs is, dat ze wordt uitgelachen om haar vraag of de 30%-grens al bereikt is, omdat dat tegen die tijd een vanzelfsprekendheid is. Haar tweede wens is meer bescheiden: streef jezelf niet voorbij in je ambitie en liefde voor het werk. Geniet ook van de mogelijkheid te leven!

(Georgina Kuipers)