Amerikaanse wetenschappers in Leiden voor Euroscholars Program

In het kader van het EuroScholars Program, waarvan Universiteit Leiden voorzitter is, bezocht deze week een groep Amerikaanse wetenschappers Leiden. Het is de bedoeling dat zij excellente studenten naar Europa sturen voor deelname aan onderzoeksprojecten.

Honors

De tien wetenschappers van negen verschillende Amerikaanse universiteiten die op 11 en 12 maart Leiden bezochten, vertegenwoordigen het Honors College op hun universiteit. Het doel van hun reis, die hen ook naar Helsinki en Leuven voerde, is om het EuroScholars programma te leren kennen vanuit de eerste hand. Uiteindelijk zullen ze ook hun eigen studenten naar Europa sturen. De Amerikaanse gasten kregen verschillende informatieve lezingen voorgeschoteld, een rondleiding door het Academiegebouw en presentaties van studenten die momenteel verspreid over heel Europa het EuroScholar Program volgen.

Nieuw perspectief

In haar welkomsttoespraak zei Vice-Rector Magnificus Simone Buitendijk het programma erg belangrijk te vinden. ‘De wereld is niet klein meer, en we kunnen ons als universiteit niet alleen nog focussen op Nederlandse problemen. We willen onze studenten trainen tot wereldburgers; de wereld heeft een generatie nodig met een nieuw perspectief. De internationale samenwerking in dit programma is daarom erg belangrijk.’

Onafhankelijk en vindingrijk

Anne Dahlman van Minnesota State University

Een van de bezoekende wetenschappers is Anne Dahlman van Minnesota State University. Ze is tijdens de reis erg enthousiast geraakt over het EuroScholars Program. ‘Het zou voor iedere student goed zijn om onderzoek op hoog niveau te doen, en tegelijkertijd verder te kijken dan alleen je eigen kleine bekende wereldje. Dit programma biedt die combinatie. Deelnemende studenten moeten daarom onafhankelijk en vindingrijk zijn, en bereid zijn om risico’s te nemen.’

Iedereen fietst

Dahlman is ook erg te spreken over de stad Leiden en haar universiteit: ‘Dit is een schitterende plek voor studenten om te wonen en te studeren. De universiteit is prachtig en er wordt geweldig onderzoek verricht. Leiden is een van de mooiste steden die ik heb gezien.’ De Nederlandse gebruiken zijn haar ook niet ontgaan: ‘Iedereen fietst hier, ongelofelijk!’

3D-printing

Apoorv Kakar is een van de internationale studenten die iets vertelt over zijn onderzoek. Hij komt van de State University of New Jersey, en doet momenteel onderzoek in de tandheelkunde aan de KU Leuven. Kakar vertelt hoe hij 3D-printing gebruikt om kunsttanden te maken, voor wanneer een implantaat of orthodontie geen optie meer is. Hij is derdejaars student Economics and Biology en hoopt hierna een studie tandheelkunde te kunnen volgen. Door de ervaring die hij in het EuroScholars Program opdoet hoopt hij meer inzicht te krijgen in het vakgebied.

(Coen van Beelen)

Zie ook

Website EuroScholars Program

Het Euroscholars Program is opgezet door Leiden in samenwerking met acht andere Europese universiteiten. Het programma is erop gericht om zeer getalenteerde, nog niet afgestudeerde studenten uit Canada en de Verenigde Staten de mogelijkheid te bieden internationale onderzoekservaring op te doen.