Vier uur puzzelen met taal

Op zaterdag 7 februari kwamen scholieren uit het hele land naar Leiden, waar dit jaar voor alweer de 15e keer de Taalkunde Olympiade plaatsvond.

In contact komen met onbekende talen

Michelle Chan en Inés Delsman van het Rotterdams Montessori Lyceum doen dit jaar voor de tweede keer mee. Ze vinden het vooral heel leuk om op deze manier in contact te komen met talen waarvan je anders eigenlijk nooit hoort. Inés doet nu ook het Taalwetenschapprogramma van LAPP-Top. 'Ik ben tweetalig Spaans-Nederlands opgevoed, dus ik ben sowieso al best veel bezig met de verschillen en overeenkomsten tussen talen', vertelt ze.

Honours Academy en LUCL

De wedstrijd wordt georganiseerd door het Leiden University Centre for Linguistics en de Honours Academy. Om half 12 stroomt het Lipsiusgebouw al aardig vol met deelnemers, die zich de hele middag over uiteenlopende taalkundige opgaven zullen buigen.

Voorronde olympiade

In zijn welkomstwoord feliciteert prof.dr. Alexander Lubotsky de deelnemers meteen met het feit dat ze het al zo ver geschopt hebben. Dit is de eerste Taalkunde Olympiade met een voorronde: in totaal waren er dit jaar 280 aanmeldingen, en daarvan zitten nu alleen nog de 150 beste kandidaten in de zaal. De voorronde bestond uit meerkeuzevragen, in deze ronde zijn alle vragen open. 'Het is nu eigenlijk het belangrijkst dat je zo goed mogelijk kunt uitleggen hoe je bij je antwoord gekomen bent', geeft Lubotsky nog als advies mee.

Bretons, Berber en Abui

De vragen in de eerste ronde gaan over het Bretons, Berber en Abui. Henrike Vellinga, Janke Prins, Meike Pieters en Koen Wortelboer van het Praedinius Gymnasium in Groningen zijn vandaag samen met hun docent Grieks en Latijn, Hans Offereins, naar Leiden gekomen. In de pauze bespreken ze de eerste opgaven. Henrike had in de opgave over het Bretons de structuur wel gevonden, maar vraagt zich af of ze ook naar de woordbetekenis had moeten kijken. Koen heeft die in zijn antwoord wel gebruikt.

Taalwetenschap studeren in Leiden

Lorenzo Oechies van het Scheldemond College in Vlissingen en Erik Mens van het Oostvaarders College in Almere hebben elkaar vandaag bij de olympiade ontmoet. Ze vonden de opgave over het Abui het lastigst. 'Ik ben over het algemeen wel goed in puzzels met klankverschuivingen', vertelt Erik, 'dus ik hoop dat daar nog een opgave over komt.' Lorenzo en Erik willen volgend jaar allebei Taalwetenschap gaan studeren in Leiden.

International Linguistics Olympiad Bulgarije

In de tweede ronde komen het Oudnoords, het Sioux en het Baybayinschrift voorbij. Na vier uur puzzelen is het voor de leerlingen dan toch echt gedaan. Voor de studenten die de opgaven hebben gemaakt begint nu juist het zware werk. 'Alles moet nagekeken worden', zegt Marc Michels, researchmasterstudent en auteur van de opgave over het Abui. Hij neemt zijn stapel antwoordvellen mee. Op zaterdag 7 maart worden de oplossingen van de opgaven gepresenteerd, en dan worden ook de winnaars bekendgemaakt. De  beste vier kandidaten mogen in de zomer mee naar Bulgarije om Nederland te vertegenwoordigen bij de International Linguistics Olympiad.

(9 februari 2015/Marianne de Heer Kloots)